Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAPS80
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
SOSALA-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia sosiaalialan asiantuntijana erilaisissa hyvinvointialan ja rinnakkaisalojen organisaatioissa, joiden välitön perustehtävä ei kohdistu sosiaalialan toimintojen tai sosiaalihuollon toteuttamiseen, esimerkiksi koulun sosiaalityö, sosiaalityö terveydenhuollon organisaatioissa ja kuntoutusorganisaatioissa, sosiaalityö kriminaalihuollossa, sosiaalityö työvoimahallinnossa ja kelassa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta sekä avata yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoisten tekijöiden vaikutuksia kokonaisuuden kannalta. Hän tietää ja osaa selvittää, minkälaisia sosiaalietuuksia, palveluita, tukitoimia ja avunlähteitä on käytettävissä sekä osaa opastaa niiden käyttöön. Opiskelija osaa sovittaa muiden asiantuntijoiden tietämyksen osaksi kokonaistilanteen arvioita ja asiakkaan omaa arviota. Hänellä on pyrkimys huolehtia asiakkaan kuulemisesta ja hänen näkökulmansa huomioonottamisesta.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Sisältö

- sosiaalisen asiantuntijuus
- moniammatillisuus
- asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeiden kartoitus
- tiedonhankinta palveluista, etuuksista ja lainsäädännöstä
- tiimityö, verkostotyö
- moniammatillinen yhteistyö vaativissa asiakastilanteissa

Opiskelumateriaali

- Isokorpi, T. 2006: Napit vastakkain – ristiriidat, rajat ja ratkaisut. PS-kustannus. Sov. osin.
- Seikkula, J. & Arnkil T.E. 2009: Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavana http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201205084999
- Payne, M. & Campling, J. 2000: Teamwork in multiprofessional care. Palgrave. Sov. osin.
- Reeves, S. 2010: Interprofessional teamwork for health and social care. Wiley-Blackwell. Sov. osin.
- Thomas, J & Miers, M. & Pollard, K.C. 2010: Understanding interprofessional working in health and social care: theory and practice. Palgrave McMillan.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- lähiopetus, perehtyminen moniammatilliseen työhön eri toimintaympäristöissä, soveltava tehtävä

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa määritellä teoriatietoon perustuen moniammatillisen työn käsitteen ja tavoitteet. Hän osaa kuvata sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja häneen kohdistuvia odotuksia moniammatillisissa työyhteyksissä sekä nimetä moniammatillisen työn ongelmakohtia ja sen vaatimia taitoja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa tuottaa moniammatillisen yhteistyön prosessista asiakastilanteessa tapauskuvauksen, joka kattaa prosessin keskeiset vaiheet. Esimerkissä hän osaa kuvata asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta ja selvittää siinä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoisten tekijöiden vaikutusta. Hän osaa sovittaa muiden asiantuntijoiden tietoa sosiaaliseen tietoon. Hän osaa nostaa esille asiakkaan näkökulman ja kuvata, mitä piirteitä sen esillä pitämiseen moniammatillisissa yhteyksissä liittyy. Hän osaa selvittää pääpiirteet sosiaalietuuksista, palveluista, tukitoimista ja avunlähteistä sekä kuvata mahdollisia ongelmakohtia asiakkaan ja sosiaalialan asiantuntijan kannalta. Hän osaa nimetä omia valmiuksiaan ja kehittämisen kohteitaan moniammatillisessa yhteistyössä.
Taso 3-4:
Edellisten lisäksi, opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja häneen kohdistuvia odotuksia moniammatillisissa työyhteyksissä sekä moniammatillisen työn ongelmakohtia ja sen vaatimia taitoja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa tuottaa realistisen tapauskuvauksen moniammatillisen yhteistyön prosessista asiakastilanteessa. Esimerkissä hän osaa analysoida asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta ja yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoisten tekijöiden vaikutusta. Hän osaa hyödyntää muiden asiantuntijoiden tietoa tilanteen ratkaisuehdotuksessa. Hän osaa kuvata, miten sosiaalialan asiantuntija toimii asiakkaan näkökulman esillä pitämiseksi moniammatillisissa yhteyksissä. Hän osaa selvittää tarkasti olennaiset asiat, mitä sosiaalietuuksia, palveluja, tukitoimia ja avunlähteitä tapausesimerkkiin liittyy, ja miten ja mistä niitä voi saada. Hän osaa arvioida asiakkaan tarvitsemien palvelujen kokonaisuutta ja palvelujen saamisen ja käyttämisen ongelmakohtia. Hän osaa kuvata omia valmiuksiaan moniammatilliseen yhteistyöhön.
Taso 5:
Edellisten lisäksi, opiskelija osaa verrata sosiaalialan asiantuntemuksen luonnetta suhteessa muiden ammattien asiantuntemukseen.
Opiskelija osaa analysoida moniammatillisen työn ongelmakohtia ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa esittää ja perustella teoriatiedolla erilaisia luovia ratkaisuja, joilla asiakkaan näkökulmaa voi nostaa esille ja edistää moniammatillista yhteistyötä. Opiskelija osaa analysoida ja pohtia kriittisesti omia valmiuksiaan moniammatilliseen yhteistyöhön.

Arviointimenetelmät

Soveltavan oppimistehtävän suoruttaminen.

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Perheohjaus

Takaisin