Sosiaalityö ja sosiaaliala yhteiskunnassa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSPST10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Opettajatiimi: Niinimäki, Asta ; Kangasluoma, Elina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
SOSALA-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää sosiaalityön historiallista kehityskulkua ja merkitystä yhteiskunnassa. Lisäksi opiskelija osaa määritellä sosiaalityön keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä sosionomin (AMK) työn tehtäväalueita ja arvioida näiden merkitystä sosiaalialan tehtäväkokonaisuudessa. Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön tarpeen erilaisilla sosionomin (AMK) tehtäväalueilla. Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välistä yhteyttä. Opiskelija osaa tarkastella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Opiskelijan työmäärä

133 tuntia
Lähiopetus:
- kontaktiopetusta 52h
- itsenäistä työskentelyä 55h
- työelämäkontakteja 26h
Verkko-opintototeutus:
- orientointi 4h
- verkkotyöskentelyä 103h
- työelämäkontakteja 26h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- sosiaalityön historiallinen tausta ja nykytilanne
- sosiaalityön käsite
- sosiaalityön lähestymistavat
- sosiaalityö yksilöön, yhteisöön ja yhteiskuntaan vaikuttavana työnä
- sosiaalityön vaikuttavuus ja sosiaalisesti kestävä kehitys
- sosiaalityön asiantuntijuus hyvinvointialoilla
- Sosiaalityö sosionomin (AMK) tehtävänä

Opiskelumateriaali

- Helminen, J. 2013. Päämääränä sosiaalialan ammattilaisuus: sosiaaliohjaajien näkemyksiä ammattialasta ja alan tulevaisuuskuvasta.
- Jaakkola, J., Pulma, P., Satka, M. & Urponen, K. 1994. Armeliaisuus, yhteisöapu, sosiaaliturva: suomalaisten sosiaalisen turvan historia. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.
- Juhila, K. 2015. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. Sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Osuuskunta Vastapaino.
- Raunio, K. 2011. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
- Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat: Johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino.
- lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojakson voi suorittaa joko lähiopetustoteutuksena tai verkko-opintototeutuksena. Lähiopetus sisältää kontaktiopetusta, työelämävierailuja ja itsenäistä opiskelua. Verkko-opintototeutus sisältää orientoinnin, verkko-opiskelua ja työelämävierailuja. Molempiin toteutusmuotoihin sisältyy sosiaalityöhön perehdyttävä oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Arviointiasteikko 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet monipuolisesti sekä analysoida sosiaalityön eri lähestymistapoja kiinnittäen ne sosiaalityön historialliseen kehitykseen ja teoreettisiin suuntauksiin. Opiskelija osaa perustella laaja-alaisesti sosionomin (AMK) asiantuntijuutta sosiaalityön ja sosiaalialan eri tehtäväalueilla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella ja perustella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.
Taso 3:
Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet. Lisäksi opiskelija osaa tarkastella sosiaalityön lähestymistapoja ja peilata niitä sosiaalityön historiallisen kehityksen teoreettisiin suuntauksiin. Opiskelija osaa perustella sosionomin (AMK) asiantuntijuutta sosiaalityön eri tehtäväalueilla ja sosiaalialan kokonaisuudessa. Opiskelija osaa tarkastella sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä sosiaalityön historialliseen kehitykseen sisältyneet keskeisimmät teoreettiset suuntaukset. Opiskelija osaa selittää sosiaalityön käsitteen ja tavoitteet sekä kuvailla sosiaalityön lähestymistapoja. Lisäksi opiskelija osaa nimetä sosionomin (AMK) tehtäväalueita osana sosiaalialan tehtäväkokonaisuutta. Opiskelija osaa nimetä sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa selittää ammatillisia intressejään sosiaalialan tehtäväkentällä.

Arviointimenetelmät

Lähi- ja verkko-opintototeutuksessa laaditaan arvioitava oppimistehtävä. Muut arvioinnin perusteet esitellään opintojaksojen alussa.

Harjoittelu

opintojakso sisältää harjoittelua

Takaisin