Electronic Materials and Virtual Libraries

Structure Type: Course
Code: KH18TJPA012
Type: Elective
Level: Bachelor
Credits: 5.0 points
Responsible Teacher: Keski-Mattinen, Tarja
Teacher Team: Jokitalo, Päivi
Language of Instruction: Finnish

Learning Outcomes

The student has good understanding of history, concepts and advance of Electronic Materials and Virtual Libraries. The student knows benefits and problems of purchasing and using e-materials.

Student's Workload

Total work load of the course: 130 h
- of which scheduled studies 20 %.

Contents

- The concepts of the field: digital, electronic, virtual etc.
- The development of e-resources
- The acquisition of e-materials in libraries
- The history and the presents of Electronic Materials and Virtual Libraries. Types and mediums of them.

Recommended or Required Reading

A list of materials given by the lecturer, e.g. e-articles:
- Jounio, Tiina & Nurminen, Hannele (2010) Tuliko verkosta ohituskaista kirjastoille? - käyttäjät, teknologia ja hinnoittelu kirjastojen haasteena. Signum 3. Luettavissa verkossa http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Juhola, Helene (2011) eReading Services -hanke: sisältöjä sähköisille lukulaitteille. Kansalliskirjasto 1. http://www.kansalliskirjasto.fi/attachments/5xaqbsRw7/5xc8ApWE9/Files/CurrentFile/Tiele_1_2011_netti.pdf
- Karhula, Päivikki (2010) Rajattomat kirjastot – kirjastojen uutta roolia etsimässa. Signum 2. http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Laine, Anja (2010) E-kirjojen lukulaitteet Turun kaupunginkirjastossa. Kansalliskirjasto 3, 39-41. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html
- Mattson, Kati & Laine, Elina (2010) Yleisten kirjastojen asiakkaat elektronisten aineistojen käyttäjinä. Informaatiotutkimus (29) 1, 27-33. Luettavissa verkossa http://ojs.tsv.fi/index.php/inf/article/view/2717
- Mikkonen, Paula (2010) Pannaanko verkkokirjat pakettiin? - e-kirjojen hinnoittelumallit ja tarjonta. Kansalliskirjasto 3, 30-32. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html
- Näätsaari, Inkeri (2010) Sähkökirjasta oppia ja iloa. Kansalliskirjasto 3, 33-35. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html
- Ojapalo, Mia (2010) Kirjastoalan merkittävin muutos - elektroniset julkaisut. Signum 5, 19-21. (Tulossa verkkoon embargo-ajan kuluttua.)
- Saarti, Jarmo (2008) Kirjasto ilman seiniä. Informaatiotutkimus (27) 1, 14-23. Luettavissa verkossa http://ojs.tsv.fi/index.php/inf/article/view/505
- Saarti, Jarmo (2009b) Kuoleeko kirja? Signum 3, 12-16. Luettavissa verkossa http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Saarti, Jarmo & Vattulainen, Pentti (2010) Universaali varastokirjasto ja digitaalisten aineistojen säilyvyyden turvaaminen – Varastokirjaston kolmas kansainvälinen konferenssi. Signum 1. Luettavissa verkossa http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Sahari, Taina (2010) Karkaako tieteellisten lehtien hinnoittelu kirjastojen käsistä? Signum 4, 16-19 . Luettavissa verkossa http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Sainio, Tapani (2009) Kulttuurin ja tieteen digitaaliset sisällöt yhdestä palvelusta. Signum 3, 17-19. Luettavissa verkossa http://pro.tsv.fi/stks/signum/
- Salemaa, Jaakko (2010) Vanhoja aikakauslehtiä digitoitu asiakaskäyttöön. Kansalliskirjasto 3, 14-16. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html
- Seppälä, Marja-Liisa (2010) Kirjastotyön ytimessä: Aineistojen kuvailutyötä Kansalliskirjastossa. 1, 18-21. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/12010.html
- Sisättö, Outi (2010) Miksi e-kirja ei myy? Kansalliskirjasto 3, 42-43. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html
- Storbjörk, Leif (2010) E-böcker och strömmande ljudböcker enligt model Elib. Kansalliskirjasto 3, 36-38. Luettavissa verkossa http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/kklehti/unnamed.html

Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods

Scheduled studies, e-learning and discussions, self-study exercises.

Assessment Criteria

Satisfactory 1-2
The student has taken part in contactlessons and returned assignments. The student can itemize and contemplate the phenomenon which have e-, digi- or virtual startings and which are connected with libraries.

Good 3-4
The student has actively participated in contactlessons and (s)he has returned well done assignments in which (s)he has used verified range of sources.
The student has a good knowledge of the electronic materials and virtual libraries related to libraries and other information Services.

Excellent 5
The student has actively participated in contactlessons and (s)he has returned creditable assignments in which (s)he has used verified range of international sources.
The student is able to analyse and evaluate the questions of electronic materials and virtual libraries. (S)he is able to identify the needs to improve competences related to subject in libraries.

Assessment Methods

The assessment is based on active participation at contactlessons and discussions in Moodle environment, Independent assignments.

Back