Sosiaalityön perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BPS0110
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Sainio, Pia-Christine
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
SOSALA-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön käsitteen ja tunnistaa sen eri merkitykset ja käyttötavat. Hän osaa käyttää sosiaalityön käsitettä sosionomin (AMK) työn viitekehyksenä.
Opiskelija tunnistaa sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän, osaa nimetä sen tavoitteet ja keskeiset kehitysvaiheet.
Opiskelija tunnistaa sosiaalityön asiantuntijuuden erityispiirteet ja sosiaalisen selitysmallin eri ongelmatilanteissa.
Opiskelija tunnistaa sosiaalityön monitieteisen tietoperustan ja osaa kuvata ammattityössä tarvittavia tiedon lajeja .
Opiskelija osaa nimetä erilaisia asiakastyön orientaatioita ja työmenetelmiä. Opiskelija osaa löytää sosiaalityöstä yksilö−, yhteisö− ja yhteiskuntatason.

Opiskelijan työmäärä

Luennot 34 tuntia, lukupiirit 10 tuntia, itsenäinen opiskelu 34 tuntia.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Sosiaalityön käsite, luonne ja yhteiskunnallinen tehtävä
- Sosionomi (AMK) sosiaalityön kentässä
- Sosiaalityön taustateoriat ja kehitysvaiheet, ihmiskäsitys ja tiedon lajit sosiaalityössä
- Sosiaalityö yksilö- yhteisö- ja yhteiskuntatasoisena toimintana, kansalais- ja aluelähtöinen työ ote
- Asiantuntijuus sosiaalityössä

Opiskelumateriaali

- Beckett, C. 2006: Essential Theory for Social Work Practice. (s. 1-112). Sage Publications.
Saatavuus: http://tiny.cc/26ce5w

- Raunio, K. 2004. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus Kirja. (s.100-130).
Saatavuus: http://tiny.cc/j8ce5w

- Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat (soveltuvin osin).
Saatavuus: http://tiny.cc/0rde5w

e-kirja
Saatavuus: http://tiny.cc/gimmdx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja ryhmätehtävät, lukupiirit, itsenäinen tehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa tuottaa omasta sosiaalityön tietoperustastaan määrämittaisen jäsennyksen, jossa hän kuvaa tietoperustansa sisältöä opittuja käsitteitä käyttäen ja kurssin kirjalliseen aineistoon viitaten. Hän kykenee tuottamaan lähteitä referoivan tekstin lisäksi myös jotakin omaa jäsennystä. Hän on ymmärtänyt keskeiset käsitteet oikein ja käyttää tekstiviitteitä pääosin asianmukaisissa yhteyksissä.
Opiskelija osallistuu luennoille, lukupiireihin sekä muistioiden ja posterin tuottamiseen.
Taso 3-4:
Edellisten lisäksi opiskelija kykenee omassa jäsennyksessään yhdistämään kurssin sisältöjä omaan ajatteluunsa ja kuvaamaan tiedollista perustaansa tavalla, joka osoittaa käsitteiden hallintaa.
Taso 5:
Edellisten lisäksi opiskelija tuottaa omassa jäsennyksessään sopivia esimerkkejä käytännöstä. Opiskelija osaa kuvata oman tietoperustansa rakentumista monipuolisesti ja käyttää opittuja käsitteitä sujuvasti ja sisäistetysti.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu itsenäiseen tehtävään ja aktiiviseen osallistumiseen kontaktiopetukseen ja lukupiireihin. Itsenäinen tehtävä arvioidaan 1-5 ja Lukupiirityöskentely arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Erityisen ansiokas lukupiirin tuotos otetaan huomioon nostavana arvioinnissa.

Takaisin