Arviointitutkimus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21TUTKE02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Toikko, Timo
Opettajatiimi: Hemminki, Arja
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kerätä tietoa kehittämistoiminnasta dokumentoinnin avulla.

Opiskelija osaa analysoida keräämäänsä tietoa ja suunnata kehittämistoimintaa sen perusteella.

Opiskelijan työmäärä

104 t (18 luennot + 86 etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Arviointi osana kehittämisprosessia

Arviointitarpeet ja arvioinnin suuntaukset
Kansalais- ja aluelähtöiset arvioinnin menetelmät

Vaikuttavuuden arviointi

Opiskelumateriaali

McCabe, Angus & Horsley, Katrice (2008) The Evaluator's Cookbook. Abingdon: Routledge.
Saatavuus: http://tiny.cc/83gq4w

Ja kaksi seuraavista:

Peitola, Petri (2005) Arvioinnin soveltuvuus sosiaalityössä. Tapauksena realistinen arviointi huumeongelmaisen yksilökohtaisessa palveluohjauksessa. Työpapereita 4/2005. Helsinki: Stakes.
Saatavuus: http://tiny.cc/njfs4w

Kivipelto, Minna (2006) Sosiaalityön kriittinen arviointi. Sosiaalityön kriittisen arvioinnin perustelut, teoriat ja menetelmät. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisujarja A3. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Saatavuus: http://tiny.cc/cihq4w

Kivipelto, Minna(2008) Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.
Saataavuus: http://tiny.cc/pjhq4w

Krogstrup, Hanne K. (2004) Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes.
Saatavuus: http://tiny.cc/mlhq4w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla arviontitutkmuksen perustyypit.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla arviointitutkimuksen perustyyppejä.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti arviointitutkimjuksen perustyyppejä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin, 1-5

Takaisin