Strateginen yritysviestintä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07BVIE002
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Råtts, Saija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   2-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  
LITAKO-2014   2-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
PK-2014   2-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yrityksen ulkoisia ja sisäisiä viestinnän toimintatapoja. Opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelmia. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen työyhteisön toiminnassa ja työyhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 81 h:
Luennot noin 20 h
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely, harjoitustyöt ja verkkotyöskentely n. 35 h
Kirjallisuuteen ja materiaaliin perehtyminen n. 25 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

1. vuoden viestinnän opinnot

Sisältö

- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Sidosryhmä ja asiakaspalveluviestintä, yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelman/-strategian laatiminen

Opiskelumateriaali

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy

sekä luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely

Arviointikriteerit

1:
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

3:
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.

5:
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Arviointimenetelmät

Suulliset ja kirjalliset yksilö- ja ryhmätyöt sekä aktiivinen osallistuminen

Harjoittelu

Ei harjoittelua.

Lisätietoja

Opintojakso tuottaa 1 T&K -pisteen.

Takaisin