TERVEYDENHOITAJATYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT

Rakennetyyppi: Opintokokonaisuus
Koodi: KG09AIHE91
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 60.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

TERVEYDENHOITAJATYÖN SYVENTÄVÄN OPINTOKONAISUUDEN OSAAMISTAVOITTEET

TERVEYDENHOITAJATYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta. Opiskelija osaa soveltaa dialogista keskustelua ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan perheen tai läheiset terveydenhoitoon.

OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN

Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan. Opiskelija ymmärtää yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden sekä osallisuuden merkityksen ohjauksen toteuttamisessa.

TERVEYDEN EDISTÄMISEN OSAAMINEN

Terveydenhoitajaopiskelija tulevana terveyden edistämisen asiantuntijana pitää terveydenhoitajatyön lähtökohtana ja päämääränä ihmisen, perheen ja yhteisön terveyttä sekä ympäristön kestävää kehitystä. Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä terveystietoisuutta, voimavaroja ja omatoimisuutta. Opiskelija osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin tarvittaessa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisessä ja tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa yksilön/perheen ja monisektorisen työryhmän kanssa terveyden edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään.

PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN JA YKSILÖN, PERHEEN, RYHMÄN JA YHTEISÖN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSAAMINEN

Opiskelija osaa tehdä päätöksiä terveydenhoitajatyössä ja toteuttaa tavoitteellista hoitosuhdetta yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija hallitsee ja soveltaa terveydenhoitajatyössä asiakkaasta dokumentoitujen asiakirjojen ja tietojen edellyttämää tietosuojaa ja – turvaa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan kasvun ja kehityksen vaiheet. Opiskelija hallitsee asiakkaan terveyden ja kasvun ja kehityksen seurannan. Opiskelija tunnistaa asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja riskitekijöitä sekä osaa toimia niissä tukien. Opiskelija kykenee luottamukselliseen ja avoimeen vuorovaikutussuhteeseen asiakkaan ja hänen perheensä kanssa. Opiskelija ottaa huomioon asiakkaidensa kulttuuritaustan suunnitellessaan ja toteuttaessaan terveydenhoitajatyötä. Opiskelija hallitsee terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä yksilö- perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Opiskelija osaa hyödyntää terveysteknologian käyttömahdollisuuksia. Opiskelija osaa arvioida yhteisöjen ja ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja tehdä tarvittavia toimenpide-ehdotuksia terveyden ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija ottaa huomioon globaalit terveysriskit ja niiden ehkäisyn kansallisen terveyden edistämisessä. Opiskelija hallitsee tarttuvien tautien ehkäisyn ja toteuttaa virallista rokotusohjelmaa.

Sisältö

TERVEYDENHOITAJATYÖN SYVENTÄVÄN OPINTOKONAISUUDEN OPINTOJAKSOT

Terveydenhoitajatyön toiminnan lähtökohtia
Terveyden edistämisen menetelmät eri toimintaympäristöissä
Terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta
Ympäristöterveyden edistäminen
Lasta odottavan ja synnyttävän perheen terveydenhoitajatyö
Lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä heidän perheidensä terveydenhoitajatyö
Työikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö sekä työterveyshuolto
Vanhuksen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö
Terveydenhoitajatyön tutkiminen ja kehittäminen
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Lasta odottavan ja synnyttävän perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu
Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoittelu
Työikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoittelu
Vanhuksen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoittelu

Arviointikriteerit

TERVEYDENHOITAJATYÖN KAIKILLE OPINTOJAKSOILLE YHTEISET ARVIOINTIKRITEERIT ERI OSAAMISALUEILLA

TERVEYDENHOITAJATYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
5
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa keskustella dialogisesti ja asiakaslähtöisesti terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon.

3-4
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija osaa soveltaa dialogisen ja asiakaslähtöisen keskustelun menetelmiä terveydenhoitajatyössä sekä osallistaa asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon.

1-2
Opiskelija osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija suoriutuu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä sekä ottaa mukaan asiakkaan sekä hänen perheensä tai läheisensä terveydenhoitoon.

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa vastata asiakkaan sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.
Opiskelija ei suoriudu dialogisesta ja asiakaslähtöisestä keskustelusta terveydenhoitajatyössä eikä osaa ottaa mukaan asiakasta , hänen perhettään tai läheisiään terveydenhoitoon.

OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN

5
Opiskelija osaa ohjata yksilöä/perhettä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa käyttäen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä tukenaan.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden.

3-4
Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä ja itsehoitoon sitoutumisessa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausta ottaen huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden.

1-2
Opiskelija suoriutuu erilaisten ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden ohjauksessaan.

Hylätty = 0
Opiskelija ei suoriudu ohjausmenetelmien käytöstä yksilön/perheen terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä.
Opiskelija ei osaa ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyttä ja itsemääräämisoikeutta ohjauksessaan.

TERVEYDEN EDISTÄMISEN OSAAMINEN

5
Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida ja perustella terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään.

3-4
Opiskelija osaa edistää asiakkaan ja hänen perheensä voimavaroja ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa toimia monisektorisessa työryhmässä terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa arvioida terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään.

1-2
Opiskelija suoriutuu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa kuvailla terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään.

Hylätty = 0
Opiskelija ei suoriudu asiakkaan ja hänen perheensä voimavarojen tukemisesta ja eikä osaa puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin.
Opiskelija ei osaa hyödyntää monisektorista työryhmää terveyden edistämiseksi.
Opiskelija ei tunnista terveyden edistämisen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta työssään.

PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN JA YKSILÖN, PERHEEN, RYHMÄN JA YHTEISÖN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSAAMINEN

5
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida monisektorisuutta terveydenhoitajatyössä.

3-4
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella toteuttaa ja arvioida tavoitteellista perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä ja tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija osaa edistää yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyttä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä yksilöllisesti.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

1-2
Opiskelija suoriutuu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta ja osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija suoriutuu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä käyttäen terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija osaa toimia monisektorisesti.

Hylätty = 0
Opiskelija ei suoriudu itsenäisesti perhekeskeisen terveydenhoitajatyön suunnittelusta ja toteutuksesta eikä osaa tehdä päätöksiä yhteistyössä asiakkaan ja hänen perheensä kanssa.
Opiskelija ei suoriudu yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja ympäristön terveyden edistämisestä eikä osaa käyttää terveydenhoitajatyön näyttöön perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelija ei osaa seurata ja tukea asiakkaan terveyttä, kasvua ja kehitystä.
Opiskelija ei osaa toimia monisektorisesti.

Takaisin