Sosiaalinen kuntoutus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAPS50
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  
SOSALA-2016   2-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita eri asiakasryhmien elämänkaaren eri vaiheissa, esimerkiksi kohdatessaan erilaisia riippuvuuksia omaavia henkilöitä, kehitysvammaisia tai mielenterveyskuntoutujia. . Opiskelija tuntee sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, –menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin omien työtehtäviensä puitteissa. Hän osaa soveltaa menetelmiä käytännön työtilanteissa, sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet eri asiakasryhmillä
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- asiakaskeskeisyys ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Opiskelumateriaali

- Arnkil, T. E. & Seikkula, J. 2014. ”Nehän kuunteli meitä!” Dialogeja monissa suhteissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Suomen valtio.
- Härkäpää, K. & Järvikoski, A. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Sanoma Pro Oy.
- Karjalainen, P. 2011. Kuntouttava sosiaalityö. Teoksessa Kananoja, Aulikki & Lähteinen, Martti & Marjamäki, Pirjo (toim.) Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.

- Murto, K. 2013. Terapeuttinen yhteisö. Suomen yhteisöakatemia Oy.
- Törrönen, M. & Pärnä, K. (toim.) 2010. Voimaannuttavat suhteet perhekuntoutuksessa. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö.
- Tuusa , M. & Ala-Kauhaluoma M. 2014. Selvitys nuorten sosiaalisesta kuntoutuksesta. STM raportteja ja muistioita 2014:42. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125415/URN_ISBN_978-952-00-3545-7.pdf?sequence=1

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Yksilö- ja ryhmätyöskentely sisältäen lähiopetusta, esimerkkejä asiakastilanteista, oppimistehtäviä ja tentin.
- Opintojakso voidaan opinnollistaa, jolloin toteutus on käytännön työelämässä sisältäen oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa vertailla useista eri näkökulmista sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, –menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin osana moniammatillista tiimiä oman työalueensa mukaisesti. Erilaisista kuntoutuksen muodoista ja työtavoista hän osaa valita soveltuvimmat ja hyvin perustelemansa ratkaisut käytännön tilanteisiin. Hän osaa kehittää ja arvioida omaa toimintaansa laaja-alaisesti ja perustellusti.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, –menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin osana moniammatillista tiimiä oman työalueensa mukaisesti. Hän osaa löytää perusteltuja ja olennaisia ratkaisuja käytännön tilanteisiin kuntoutuksen muodoista ja työtavoista. Hän osaa kehittää ja arvioida omaa toimintaansa perustellusti.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, –menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin osana moniammatillista tiimiä oman työalueensa mukaisesti. Hän osaa löytää ratkaisuja käytännön tilanteisiin kuntoutuksen muodoista ja työtavoista. Hän osaa kehittää ja arvioida omaa toimintaansa joiltakin osin.

Arviointimenetelmät

- Oppimistehtävät sekä luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti.
- Opinnollistaminen: arvioinnin kohteena oppimistehtävät käytännössä

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Takaisin