Sosiokulttuuriset menetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERAEV300
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Kohtamäki, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   2-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  
VANTYO-2016   3-S   3.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja –taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.

Opiskelijan työmäärä

106h (luentoja ja toiminnallisia harjoituksia, yhteensä 40h) tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.

Opiskelumateriaali

- Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.

- Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)

- Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.

- Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint.
Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf

- Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47.
Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/
- Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)

- Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.

- Bojner-Horowitz, E.&Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)

- Rankanen, M., Hentinen, M. &Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät.

Arviointikriteerit

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, harjoitukset ja tehtävät. Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty /hylätty.
Hyväksytty
Opiskelija perehtyy sosiokulttuurisen työn menetelmiin. Hän osaa joitakin luovan toiminnan työskentelytapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja laatii kurssiin kuuluvan kirjallisen tehtävän.
Hylätty
Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen eikä tuota kurssilla vaadittuja tehtäviä.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja toiminnallisiin harjoituksiin. itsenäinen opiskelu ja hyväksytty tehtävä harjoittelujaksolla.

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin