Psykososiaalinen ohjaus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BPS0210
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opettajatiimi: Siltakorpi, Mirva ; Kangasluoma, Elina ; Sainio, Pia-Christine
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää psykososiaalisen työn käsitteen ja osaa määritellä sitä yhtenä sosiaalityön toimintatapana. Opiskelija osaa nimetä psykososiaalisen ohjauksen vuorovaikutukselliset elementit. Opiskelija osaa käyttää ohjauksellista työotetta ja psykososiaalisen vuorovaikutuksen keinoja asiakasesimerkeissä. Opiskelija kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja osaa arvioida omaa toimintaansa. Opiskelija osaa esitellä tavoitteellisen asiakastyön prosessin ja soveltaa oppimaansa draamoissa. Opiskelija osaa määrittää asiakassuhteen ja erotella ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen osa-alueet.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Sisältö

- Keskeiset käsitteet, sosiaalityön toimintatavat
- Sosiodynaaminen näkökulma psykososiaalisessa ohjauksessa
- Tavoitteellisen asiakastyön prosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Hyvä asiakaspalvelu ja asiakkaan palvelutarpeen tunnistaminen

Opiskelumateriaali

- Rostila I. 2001. Tavoitelähtöinen sosiaalityö. Voimavarakeskeisen ongelmanratkaisun perusteet. Kopijyvä Oy.
Saatavuus: http://tiny.cc/u3ce5w

- Peavy, V. R. 2000. A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping. Saatavana: http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf

- Muu opettajan osoittama materiaali kurssin toteutustavasta riippuen.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, draamaharjoitukset ja asiantuntijavierailut. Vaihtoehtoisesti kurssi voidaan suorittaa perehtymällä asiakastyön laatujärjestelmään kokemuksellisin menetelmin.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa selittää ja määritellä psykososiaalisen työn yhtenä sosiaalityön toimintatapana. Opiskelija tunnistaa psykososiaalisen ohjauksen edellyttämiä asiakastilanteita ja vuorovaikutuksen ominaispiirteitä sekä osaa määritellä omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan psykososiaalisen ohjauksen näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen asiakastyön prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan draamoissa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa vertailla psykososiaalista työtä ja sosiaalityön muita toimintatapoja keskenään. Opiskelija osaa arvioida psykososiaalisen ohjauksen edellyttämää vuorovaikutusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä ja seurauksia ammatillisen vuorovaikutuksen ja oman vuorovaikutusosaamisen kehittämisen näkökulmista. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen asiakastyön prosessin.
Taso 5:
Opiskelija osaa perustellen arvioida psykososiaalista työtä yhteydessään sosiaalityön muihin toimintatapoihin. Opiskelija osaa perustella ja arvioida hyödyntämiään vuorovaikutuksellista työotetta ja psykososiaalisen ohjauksen keinoja ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa tuottaa psykososiaalisen ohjauksen näkökulmasta tavoitteellisen asiakastyön prosessin mukaisen esimerkin ja hän osaa analysoida asiakastyön prosessiin vaikuttavia tekijöitä.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: tuntityöskentely, draamaharjoitukset ja kirjallinen tentti. Sitoutuva osallistuminen opintojakson työskentelymuotoihin.

Takaisin