Tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30TUAR02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opettajatiimi: Kyrönlahti, Eija ; Heikkilä, Asta ; Hemminki, Arja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2013   1-S   2.0   2013-09-01   2013-12-31  
KEJO-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
KEJO-2015   1-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
KEJO-2015   1-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
KEJO-2016   1-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2016   1-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.

Opiskelijan työmäärä

130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja kehittämisen menetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Kehittämistoiminnan tiedon luonne

Opiskelumateriaali

Heikkilä, T. 2004. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.

Heikkinen, H. L. T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.

Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSPY Oppimateriaalit.

Kylmä, J. & Juvakka, T 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki : Edita.

Loppela, K. 2004. Ihminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Acta Universitatis Tamperensis. Tampere: Tampereen yliopisto.

Polit, D.F. & Beck, C.T. 2008. Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice (8th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu sekä seminaarit

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1 – 2)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Hyvä (3 – 4)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Takaisin