Harjoittelu: Gerontologisen työn johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BEGTJ
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 15.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Hietaniemi, Elina ; Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   3-K   15.0   2016-01-01   2016-07-31  
VANTYO-2014   3-K   15.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy johtajan /esimiehen rooliin ja johtamiseen vanhustyön palveluorganisaatiossa. Opiskelija osaa käyttää teoriatietoja vanhustyön johtamisessa. Osaa analysoida valmiuksiaan ja kehittymismahdollisuuksiaan toimia tulosvastuullisena esimiehenä ja laadun kehittäjänä vanhustyössä.

Opiskelijan työmäärä

390h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perusopintojen hyväksytty suorittaminen ja pääsääntöisesti ammattiopinnoista Gerontologisen työn tietoperusta, Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus sekä Ennakoivan ja voimavaralähtöisen gerontologisen työn opintokokonaisuudet.

Sisältö

Harjoittelu toteutuu vanhustyön palvelujärjestelmissä perehtymällä erityisesti johtamiseen, talouteen, arviointiin, kehittämiseen sekä laatutyöhön. Opiskelija toteuttaa työyhteisössä yhdessä henkilökunnan kanssa laatuun liittyvän kehittämistehtävän sekä perehtyy harjoittelupaikan talouskysymyksiin.

Opiskelumateriaali

Opiskelijan valitsema materiaali teoriatunneille olleista teemoista.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Teemoitettu oppimispäiväkirja ja taloustehtävä.

Arviointikriteerit

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee hyvin keskeisimmät vanhustyön johtamisen osa-alueet, joita pohtii kirjallisissa tehtävissään. Osaa aktiivisesti tuoda teoriatietojaan esille harjoitteluorganisaatiossaan. On keskusteluissaan kriittinen. Näkee ja tuo esille kehittämishaasteita omassa toiminnassa ja kohdeorganisaatiossa. On selkeä ja johdonmukainen toiminnoissaan. Osaa arvioida omaa kasvuaan geronomina.
Hylätty:
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys vanhustyön johtamisen osa-alueista. Osaa tuoda teoriatietojaan esille keskusteluissa, mutta käytäntöön soveltamisessa on puutteita. Vuorovaikutus henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa on varauksellista. Oma pohdinta on vähäistä. Tarvitsee paljon ohjausta.

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, ohjaajan antama palaute ja opettajan antama arviointi tehtävistä. Hyväksytty/hylätty.

Takaisin