Syventävät hoitotyön opinnot

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE901
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Mäki-Kala, Katri ; Ahola, Liisa ; Paussu, Paula ; Salminen-Tuomaala, Mari ; Risku, Aija ; Saari, Anna ; Majasaari, Hilkka ; Knuuttila, Tarja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   3-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
HOITOTYO-2013SH   4-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  
SH-2014   3-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
SH-2014   4-S   4.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

EETTINEN OSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia eettisesti korkeatasoisesti hoitotyössä sekä osaa kohdata eri taustoista tulevia potilaita ja työtovereita kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti.

TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia hoitotyön asiantuntijana terveyden edistämisessä.

KLIININEN OSAAMINEN JA INNOVAATIO-OSAAMINEN

Opiskelija osaa toimia näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteiden pohjalta. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti hoitotyötä ja kehittää sen laatua. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan hoitotyötä yhteistyössä potilaan ja hänen läheistensä sekä moniammatillisen työryhmän kanssa. Opiskelija hallitsee keskeiset potilaan hoitoon kuuluvat hoitotoimenpiteet ja osaa suorittaa ne potilasturvallisesti ja taloudellisesti. Opiskelija hallitsee potilaan lääkehoidon kokonaisuuden. Opiskelija osaa toimia yhtäaikaisissa hoitotilanteissa ja priorisoida jatkuvasti muuttuvien tilanteiden mukaisesti toimintaansa. Opiskelija osaa vastata potilaiden hoidon koordinoinnista. Opiskelija osaa vastata potilaan ja hänen läheistensä ohjaamisesta hoidon eri vaiheissa. Opiskelija dokumentoi hoitotyön potilasasiakirjojen ja potilastietojen edellyttämän tietosuojan ja –turvan mukaisesti sekä osaa vastata tiedon siirrosta potilasta jatkohoitavaan tahoon potilaan suostumuksella.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Hoitotyö eri toimintaympäristöissä 1,2,3,4/5

Sisältö

Yhteiset ja eriytyvien hoitotyön alueiden sisällöt. Lääketieteen erityiskysymykset.

Opiskelumateriaali

Ajankohtainen oppimateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opiskelijakeskeiset oppimismenetelmät, ópintokäynnit

Arviointikriteerit

5
Opiskelija
- kehittää toimintaansa kriittisesti soveltaessaan ammattieettisiä periaatteita ja näyttöön perustuvaa tietoa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
- hallitsee kokonaistilanteen ja pystyy toimimaan sen asettamien vaatimusten mukaisesti
- yhteistyökyvyssään hän on joustava ja muut huomioonottava
- arvioi terveyden edistämistä tutkittuun tietoon perustuen potilaan ja läheisten voimavarat huomioiden
- kykenee arvioimaan yksilöllisesti potilaan hoidon tarpeita ja tukemaan potilaan ja hänen läheistensä selviytymistä
- analysoi ja arvioi hoitotyötä rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen ja hänellä on valmiuksia kehittää hoitotyötä eri toimintaympäristöissä
- analysoi ja arvioi avoimesti sekä kriittisesti omaa ammatillista osaamistaan sekä työyhteisön toimintaa
- potilaan ja perheen kohtaaminen on ammatillista sekä potilaan ja perheen voimavaroja tukevaa
- opiskelijan toiminnassa on näkyvissä omaperäinen, kehittävä ja luova ajattelu

3-4
Opiskelija
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnassaan ja hoitotyön eri toimintaympäristöissä, mutta syvällisempi pohdinta ja arviointi puuttuvat
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää tietoa hoitotyön asiantuntijana
- osaa vastata yksilöllisesti potilaan ja perheen tarpeisiin heidän voimavaransa huomioonottaen.
- potilaan kokonaishoidon hallinnassa ja tiedon soveltamisessa uusiin tilanteisiin on vielä puutteita

1-2
Opiskelija
- toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti potilas-/asiakassuhteessa sekä ymmärtää asiakkuuden merkityksen hoidon kokonaisuuden kannalta
- ymmärtää terveyden edistämisen osana hoitotyön asiantuntijuutta
- osaa kuvata näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet osana hoitotyön kehittämistä ja laatua
- ymmärtää potilaan ja hänen läheistensä hoidon tarpeet päätöksentekonsa lähtökohtana
- tietää potilasturvallisuuteen ja omaan turvallisuuteen liittyvät tekijät hoitotyössä
- opiskelijan teoreettinen näkemys on kapea-alainen ja toiminta on epäjohdonmukaista, pinnallista ja mekaanista

Hylätty = 0
Opiskelija
- opiskelijan toiminta on epäeettistä potilaan ja asiakkaan sekä opiskelijan oman turvallisuuden vaarantavaa
- ei ymmärrä terveyden edistämistä osana hoitotyön asiantuntijuutta
- opiskelija ei kykene yhteistyöhön potilaan / asiakkaan eikä työyhteisön kanssa
- opiskelijalla on puutteita ammattiosaamisessaan, päätöksenteko-osaamisessaan sekä tilanteiden hallinnassa ja työskentely on joustamatonta
- opiskelija välttelee oppimis- ja ohjaustilanteita
- opiskelijalla on paljon poissaoloja ja epätäsmällisyyttä työaikojen noudattamisessa

Arviointimenetelmät

Kokeet, tehtävät, itsearviointi, tuotosarviointi, vertaisarviointi

Lisätietoja

T&K opintopisteitä 3 op

Takaisin