Sosiaaliset, kansanterveydelliset ja mielenterveydelliset ongelmat

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08AHO0121
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Opettajatiimi: Ranta, Riitta ; Veikkola, Kerttu ; Niinimäki, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   1-K   6.0   2014-01-02   2014-07-31  
SOSALA-2014   1-K   6.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalisten, kansanterveydellisten ja mielenterveydellisten ongelmien syntymekanismeja ja niiden vaikutuksia ihmisen ja hänen lähiyhteisönsä hyvinvointiin, päivittäiseen suoriutumiseen ja toimintakykyyn. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida sosiaalisten, kansanterveydellisten ja mielenterveydellisten ongelmien vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Opiskelija osaa nimetä tekijöitä, jotka vaikuttavat ongelmien ennaltaehkäisemiseen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 156: sosiaaliset ja kansanterveydelliset ongelmat (ryhmätehtävä, vertaisarviointi ja itsearviointi) 117 h, mielenterveydelliset ongelmat (tentti ja ryhmätehtävä) 39 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

"Yksilönä yhteiskunnassa" -opintojakso

Sisältö

- Syrjäytyminen, köyhyys, rikollisuus ja työttömyys.
- Sairaus (esim. diabetes, muistisairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpäsairaudet, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, tapaturmat),kipu ja uni.
- Masennus, neuroosit, psykoosit, persoonallisuushäiriöt ja burnout.
- Hyvän terveyden ja mielenterveyden edistäminen ja sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen.

Opiskelumateriaali

- Toinen vääryyskirja: lähikuvia sosiaalisista epäkohdista. 2008. Hirvilammi T. & Laatu M. (toim.). Kelan tutkimusosasto.
Saatavuus: http://tiny.cc/7lg14w

- Köyhä byrokratian rattaissa. 2011. Roivainen, I., Heinonen, J. & Ylinen, S.Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisuja 64.
Saatavuus: http://tiny.cc/kng14w

- Raunio,K. 2006. Syrjäytyminen, sosiaalityötä kiinnostava näkökulma. Gummerus.
Saatavuus: http://tiny.cc/1og14w

- Moisio,P. 2006.Suhteellinen köyhyys Suomessa Verkkojulkaisu.Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201209117296

- Sosiaali- ja terveyskertomus 2010, luvut 1,2,3.5. STM Julkaisuja 2010:1 (www.stm.fi/julkaisut)
Saatavuus: http://tiny.cc/x3g14w
e-kirja
Saatavuus: http://tiny.cc/atk14w

- Terveys 2015 – kansanterveysohjelman väliarviointi. STM raportteja ja muistioita.Helsinki.2012:4.7-57.
Saatavuus: http://tiny.cc/89g14w

- Suomalaisten terveys. 2005. (s.89-177, 190-199, 222-228, 242-257). Duodecim
Saatavuus: http://tiny.cc/pdh14w

- Jaatinen, K.M. & Raudasoja, J. 2007. Kansamme taudit (s. 7-29). WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/0oh14w

- Saarelainen,R.& Stengård,E& Vuori-Kemilä,A. Mielenterveys- ja päihdetyö: yhteistyötä ja kumppanuutta. 2007. WSOY.
Saatavuus: http://tiny.cc/kih14w

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen, yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely, vierailija(t).

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä keskeiset sosiaaliset-, kansanterveydelliset ja mielenterveydelliset käsitteet.Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalisten , kansanterveydellisten ja mielenterveydellisten ongelmien syntymekanismeja ja niiden vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Opiskelija tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat ongelmien ennaltaehkäisemiseen.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa määritellä sosiaaliset, kansanterveydelliset ja mielenterveydellisten ongelmat.
Opiskelija osaa selittää sosiaalisten, kansanterveydellisten ja mielenterveydellisten ongelmien syntymekanismeja ja niiden yhteisvaikutuksia. Hän osaa arvioida tekijöitä, jotka vaikuttavat ongelmien ennaltaehkäisemiseen.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti eri sosiaalisten, kansanterveydellisten ja mielenterveydellisten ongelmien välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa analysoida erilaisten ennaltaehkäisykeinojen yhteyksiä ongelmien syntymekanismeihin.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen opintojakson työskentelytapoihin,ryhmätehtävä, vertaisarviointi ja itsearviointi. Arviointi 1-5.

Takaisin