Improving Farm Management Skills

Structure Type: Course
Code: KA33C90
Level: Master
Credits: 10.0 points
Responsible Teacher: Ryhänen, Matti
Language of Instruction: Finnish

Course Implementations, Planned Year of Study and Semester

Curriculum  Semester  Credits  Start of Semester  End of Semester
RUOKATUO-2016   1 spring   10.0   2017-01-01   2017-07-31  

Learning Outcomes

Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.

Student's Workload

Total work load of the course: 267 h
- of which scheduled studies: 64 h
- of which autonomous studies: 203 h

Prerequisites / Recommended Optional Courses

No prerequisites

Contents

-Whole-farm planning and development
-Process mapping and process management
-Cooperation
-Networking
-Technological development
-Returns to size

Recommended or Required Reading

-Material produced by the teacher
-Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (assigned parts)
-Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59
-Sipiläinen, T. & Ovaska, S. (toim.). 2012. Maitotilalle kilpailukykyä tuottavuutta ja tehokkuutta kehittämällä. MTT raportti 78: 1-68. [Verkkojulkaisu]. http://www.mtt.fi/mttraportti/pdf/mttraportti78.pdf.
-Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
-Halinen, P., Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. 2015. Maitotilojen kasvituotannon tekninen tehokkuus Suomessa vuosina 2007–2012. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 12-41.
-Ovaska, S., Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. 2015. Tehokkuustappio – kasvin- ja maidontuotannon verkostomainen DEA-tarkastelu. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 42-63.
-Sipiläinen, T., Ryhänen, M. & Ovaska, S. 2015. Liikkeenjohdon suorituskykyyn vaikuttavat tekijät eteläpohjalaisilla maitotiloilla. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 64-79.
-Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.

Mode of Delivery / Planned Learning Activities and Teaching Methods

-Lectures
-Exam
-Independent study

Assessment Criteria

-Students who are familiar with the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe cooperation and networking satisfactorily will receive a grade of 1 or 2.

-Students who are familiar with the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe advantages and disadvantages of cooperation and networking well will receive a grade of 3.

-Students who have the strong command of the whole-farm planning, development, and control activities and are able to describe advantages and disadvantages of cooperation and networking clearly, and are able to examine development possibilities from many different points of view will receive a grade of 4 or 5.

Assessment Methods

-Exam, activate participation

Work Placement

None

Back