Sosiaalialan tutkimusmenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSATK10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   3-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  
SOSALA-2016   3-S   5.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiuksia havaita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaisia ja kiinnostavia tutkimuskohteita. Opiskelija tietää sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa sovellettavia tutkimusotteita ja -menetelmiä sekä niiden ominaispiirteitä. Hän osaa arvioida tutkimusotteiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisten tutkimuskohteiden kannalta. Opiskelija osaa rajata tutkimustehtävän ja muodostaa tutkimuskysymykset. Opiskelija tietää tutkimusprosessin kokonaisuuden ja luonteen laadullisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa. Opiskelija osaa käyttää tärkeimpiä laadullisia ja määrällisiä tutkimustyökaluja ja hän tunnistaa toimintatutkimuksen prosessin. Opiskelija on perehtynyt valintansa mukaan erityisesti määrällisten, laadullisten tai toimintatutkimuksellisten menetelmien soveltamiseen.

Opiskelijan työmäärä

133 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintojakso Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Sisältö

- tutkimuksellinen ajattelu
- sosiaalitieteissä sovellettavat tyypillisimmät tutkimusotteet ja tutkimusmenetelmät
- tutkimustehtävän ja tutkimuskysymysten määrittely
- tutkimusprosessi laadullisisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa
- Webropol –työkalu, laadullisen analyysin työkalut
- Laadulliset tutkimusmenetelmät: haastattelu, havainnointi
- Määrälliset tutkimusmenetelmät: SPSS –tilastointiohjelma, taulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset
- Toimintatutkimuksen menetelmät: toimintatutkimuksen prosessi, monimenetelmäisyys

Opiskelumateriaali

- Aaltonen, Juha & Valli, Raine (toim.) (2015) ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
- Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 176.
- Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän
ammattikorkeakoulun julkaisuja.
- Ronkainen, Suvi, Pehkonen, Leila, Lindblom-Ylänne, Sari & Paavilainen, Eija (2011) Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.
- Valli, Raine & Aaltola, Juhani (toim.) (2015) Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, itsenäiset tehtävät, verkko-opiskelu, perehtyminen laadulliseen, määrälliseen tai toimintatutkiukseen.
- Jokaisella kurssilla tutustutaan laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusteisiin sekä toimintatutkimukseen. Perusteiden jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä syvällisemmin yhteen näistä. Kurssiin kuuluu joitakin perusteita valottavia luentoja, sekä joko verkon kautta tehtäviä tai opettajan antamia itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5: Opiskelija hallitsee laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden prosessit. Opiskelijalla on kyky havaita oman ammattialan kannalta keskeisiä ja tarkoituksenmukaisia tutkimuskohteita ja hän osaa vertailla laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusmenetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisissa tutkimuskohteissa. Opiskelija kykenee toteuttamaan tutkimuksia käyttäen laaja-alaisesti laadullisia, määrällisiä ja toimintatutkimuksellisia tutkimustyökaluja.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa kuvata laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet ja tietää näitä menetelmiä tai lähestymistapoja hyödyntävien tutkimusprosessien kokonaisuudet ja luonteet. Opiskelija kykenee arvioimaan näiden menetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisiin tutkimuskohteisiin ja -aiheisiin sekä osaa käyttää näitä menetelmiä tutkimuksen tekemisessä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa määritellä laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä tutkimusaineiston analysoinnissa ja kykenee kuvailemaan toimintatutkimuksen prosessin.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arvosana muodostuu lähi- ja verkko-opetukseen osallistumisen ja verkko-oppimistehtävien suorittamisen perusteella.

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin