Osallisuus ja syrjäytymisriskit nuoruusiässä, kirjallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV1500
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Niinimäki, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen sekä syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä em. kirjallisuuden pohjalta.

Opiskelijan työmäärä

78 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ensimmäisen lukuvuoden opinnot pääosin. Oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa.

Sisältö

Nuoren osallisuutta ja syrjäytymisriskejä käsittelevä kirjallisuus.

Opiskelumateriaali

Opiskelija tenttii kolme teosta, joista kaksi on ennalta määritelty ja yksi opiskelijan omavalintainen teos.
Ennalta määritelty materiaali:
- Notkola V. Pitkänen S., Tuusa M., Ala-Kauhaluoma M., Harkko J., Korkeamäki J., Lehikoinen T., Lehtoranta P. & Puumalainen J.2013. Nuorten syrjäytyminen – tietoa, toimintaa ja tuloksia?Sivut 55-173.
http://web.eduskunta.fi/dman/Document.phx?documentId=jz32213140909180&cmd=download
ja
- Reivinen, J. & Vähäkylä, L.2013. Ketä kiinnostaa? -lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen.

Opiskelija valitsee yhden alla olevista teoksista.
- Lauhila, H. & Tuuttila, L.2014.Verkko nuorisotyössä.Nuorisotyö verkossa. http://www.verke.org/images/pdf/Verkko_nuorisotyossa.pdf
- Dunne, A., Golubeva, M., James, M., Murphy, M. & Ulicna, D.2014.Working with young people: the value of youth work in the European Union.
http://ec.europa.eu/youth/library/study/youth-work-report_en.pdf
- Puuronen, A.2014. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – näkökulmia käytännön työstä.
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
- Soisalo, R.2012.Särkyvä mieli. Lasten ja nuorten psyykkinen oireilu. Sivut 169-230 ja 277-336.
- Barkman, J.,Kiili, J.Nikkanen, M., Oranen, M., Tervo.J. & Vario, P.2012.”Suojele unelmia, vaali toivoa” Nuorten suositukset lastensuojelun ja sijaishuollon laadun kehittämiseksi.http://www.lapsiasia.fi/c/document_library/get_file?folderId=5535297&name=DLFE-22613.pdf

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen sekä syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä em. kirjallisuuden pohjalta.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen ja syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä em. kirjallisuuden pohjalta.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen ja syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä em. kirjallisuuden pohjalta. Hän osaa selittää nuoren osallisuuden ja syrjäytymisen yhteyksiä syihin ja seurauksiin yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla.

Arviointimenetelmät

Kirjatentti

Lisätietoja

Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.

Takaisin