Laadulliset tutkimusmenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BST0210
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Perttula, Katariina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   1-S   3.0   2013-09-01   2013-12-31  
SOSALA-2014   1-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja arvioida laadullisten aineistojen soveltuvuutta eri tutkimusaiheisiin. Hän osaa jäsentää laadullisen tutkimuksen periaatteet ja prosessit. Hän on omaksunut erilaisia laadullisten aineistojen analysointitapoja ja osaa käyttää niitä tutkimusaineiston analysoinnissa. Hän osaa muotoilla laadullisesta aineistosta nousevan tiedon tutkimustuloksiksi ja raportoida ne asianmukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

78h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Laadullisen tutkimuksen periaatteet ja prosessit
- Tutkimustehtävän rajaaminen ja tutkimuskysymysten muodostaminen
- Laadullisen tutkimuksen tyypit
- Laadulliset tutkimusaineistot
- Laadullisten aineistojen analysointitavat
- Laadullisen tutkimuksen tulosten raportointi
- Tutkimuksen luotettavuuden arviointi

Opiskelumateriaali

- Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/bjua5w

tai
- Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOY.
Saatavuus: http://tiny.cc/olua5w
1. - 2. p. 2013
Saatavuus: http://tiny.cc/3nua5w

- Eskola & Suoranta 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus: http://tiny.cc/aqua5w

- Aaltola & Valli (toim.) 2007. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/rsua5w
3. uud. ja täyd. p. 2010
Saatavuus: http://tiny.cc/9tua5w

- Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa kuvailla joitakin laadullisen tutkimuksen keskeisiä piirteitä ja jäsentää laadullisen tutkimuksen vaiheet perustasolla. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa jonkin aiemmin tehdyn tutkimuksen analysoinnissa, mutta opiskelijan osaaminen on kapea-alaista ja pinnallista. Opiskelijan tuntityöskentelyssä on puutteita.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset piirteet sekä eritellä erilaisia laadullisia aineistonkeruumenetelmiä, tutkimustyyppejä ja aineiston analysointitapoja niitä vertaillen. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa jonkin aiemmin tehdyn tutkimuksen analysoinnissa. Opiskelija on tuntityöskentelyssään ahkera ja tunnollinen.
Taso 5:
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen periaatteet sekä laadullisessa tutkimuksessa käytetyt menetelmät erinomaisesti. Hän osaa eritellä erilaisia laadullisia aineistonkeruumenetelmiä, tutkimustyyppejä ja aineiston analysointitapoja monipuolisesti sekä soveltaa oppimaansa jonkin aiemmin tehdyn tutkimuksen analysoinnissa itsenäisesti ja syvällisesti. Opiskelijan tuntityöskentely on ahkeraa, tunnollista ja erittäin aktiivista.

Arviointimenetelmät

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Takaisin