Viljelysuunnittelu 2

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA01CMATU06
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Harmanen, Heikki
Opettajatiimi: Harmanen, Heikki ; Riikonen, Leena
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
MAELINK-2013   3-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää pellon vesitalouden, kasvinsuojelun ja peltoviljelyn suunnittelun taitojaan.

Opiskelíja on selvillä kasvitautien ja tuhoeläinten luokittelusta ja niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija pystyy tunnistamaan kasvintuhoojan ja valitsemaan sopivan torjuntamenetelmän.

Opiskelija tuntee Suomen ilmaston vaikutukset kuivatus ja kastelutarpeeseen. Opiskelija tuntee kuivatus ja kastelumenetelmät ja niiden merkityksen ja käyttökelpoisuuden peltoviljelyssämme. Opiskelija hallitsee salaoja- ja kastelusuunnittelun perusteet. Opiskelija tuntee vesitalouden vaikutuksen sadon määrään ja laatuun. Opiskelija kykenee hyödyntämään alan tutkimustietoa.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 134 h.
Osa 1. Luennot luokassa 25 ja harjoitustyöt atk-luokassa 10 h, omaehtoinen kehittämistehtävä atk-luokassa 17 h ja muuta 15 h
Osa 2. Luennot luokassa 25 h ja harjoitustyöt atk-luokassa 10 h, omaehtoinen kehittämistehtävä atk-luokassa 17 h ja muuta 15 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Kasvituotannon yhteiset ammattiopinnot.

Sisältö

Tarttumattomat ja tarttuvat kasvitaudit, kasvitautien torjuntamenetelmät, taudit kasvilajeittain, tuhoeläinten jaottelu ja elintavat, tuhoeläinten torjuntamenetelmät, tuhoeläimet kasvilajeittain, kasvinsuojelu ja geenitekniikka

Kuivatus- ja kastelutarpeeseen vaikuttavat tekijät; kuivatusmenetelmät, niiden hyödyt ja hankkeiden eteneminen; kastelumenetelmät.

Opiskelumateriaali

Osa 1.
Ajankohtaisia kasvinsuojeluohjeita 2012. Kasvinsuojeluseura
Saatavuus: http://tiny.cc/dzu7jx

Koskimies ym. 1999. Luomupellon kasvinsuojelu. Tieto tuottamaan 84. ProAgria
Saatavuus: http://tiny.cc/51u7jx

Valkonen, Bremer & Tapio 1996. Kasvi sairastaa. Oppi kasvitaudeista. Yliopistopaino.
Saatavuus: http://tiny.cc/g3u7jx

Tasapainoinen kasvinsuojelu-oppaat. Kasvinsuojeluseura
Osa 2.
Heinonen (toim.) Maa, viljely ja ympäristö, Luku 3 Maan vesitalous WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/13u7jx

Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629.
Saatavuus: http://tiny.cc/i4u7jx

(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.)
Saatavuus: http://tiny.cc/34u7jx

Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf?sequence=1

Peltomaa 1999.
Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus
Saatavuus: http://www.salaojayhdistys.fi/pdf/kpopas.pdf

Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu. ”Maan vesi ja ravinnetalous – ojitus, kastelu ympäristö” (soveltuvin osin).
Saatavuus: http://tiny.cc/r6u7jx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot 35 %, ohjatut harjoitustyöt 15 %, omaehtoinen työskentely 50 %.

Arviointikriteerit

Osa 1.
Taso 1. Opiskelija luokittelee kasvitauteja ja tuholaisia ryhmiin. Opiskelija nimeää niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa yleisimmät taudit ja tuholaiset eri kasveilla sekä luettelee niiden torjuntamenetelmiä.

Taso 3. Opiskelija luokittelee kasvitaudit ja tuholaiset ryhmiin eri tekijöiden perusteella. Opiskelija selittää niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa tauteja ja tuholaisia eri kasveilla ja valitsee niille sopivia torjuntamenetelmiä.

Taso 5. Opiskelija vertailee kasvitauteja ja tuholaisia sekä luokittelee ne ryhmiin eri tekijöiden perusteella. Opiskelija tutkii ja analysoi niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa eri kasvien taudit ja tuholaiset, suunnittelee niiden torjunnan sekä perustelee eri toimenpiteiden käyttökelpoisuutta.

Osa 2.
Taso 1: Opiskelija hallitsee kuivatuksen perusteet, sekä peltokuivatukseen, kasvien veden tarpeeseen ja kasteluun liittyvät peruskäsitteet ja tuntee kuivatustavat ja kastelumenetelmät. Opiskelija tietää alan keskeiset toimijat ja tietolähteet.
Taso 3: Opiskelija tietää eri maalajien kuivatustarpeen ja eri kasvien kastelutarpeen erilaisilla maalajeilla. Opiskelija kykenee perustelemaan kuivatuksen ja/tai kastelun tarpeellisuuden.
Taso 5: Opiskelija kykenee valitsemaan mielekkään kuivatus- ja/tai kastelumenetelmän. Opiskelija hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.

Arviointimenetelmät

1) Luentoaktiivisuus 2) Harjoitustyöt - osanotto ja aktiivisuus, 3) Hyväksytyt oppimistehtävät ja tentti
Tentti 50 %, oppimistehtävät 50 %.

Takaisin