Pelit ja pelaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD18CNAA03
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Leikkari, Esa
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 130 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

• digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
• palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
• pelilukutaito
• Pelit kirjastoaineistona

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, seminaarityöskentely ryhmissä.

Arviointikriteerit

5 = Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.

3 = Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.

1 = Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, itsenäinen opiskelu ja seminaarityöskentely.

Takaisin