Mielenterveys, kirjallisuus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08DVV1300
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Veikkola, Kerttu
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida mielenterveyden käsitettä osana vuorovaikutusprosessia sekä ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena.
Opiskelija osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa sekä kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
Opiskelija osaa välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.

Opiskelijan työmäärä

78t

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Opiskelumateriaali

Tentitään neljä teosta seuraavista:

- Turtonen, J. 2006. Mielenterveysongelmat: mistä apua? Minerva;

- Friis L., Seppänen, R. & Mannonen, M. 2004. Lasten ja nuorten mielenterveystyö. WSOY

- Koffert, T. & Kuusi, K. 2002. Depressiokoulu: opi masennuksen ehkäisy− ja hoitotaitoja: työkirja. SMS−tuotanto

- Koskisuu, J. 2004. Eri teitä perille: mitä mielenterveyskuntoutus on? Edita

- Mattila, J. 2004. Ujoudesta, yksinäisyydestä. WSOY

- Lämsä, A-L.(toim.)2007. Mun on paha olla. Näkökulmia lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin

Writers' House, Kuuntele minua: mielenterveystyön käytännön menetelmiä. 2009. Tammi

- Broom, Brian.2010. Sairaus täynnä merkityksiä. Kokemukset ja merkitykset sairauden aiheuttajina.PS-kustannus

- Hietala-Kaltiainen-Metsärinne-Vanhala.2010.Nuori ja mieli –koulu mielenterveyden tukena.Tammi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kirjallisuuteen perustuva tentti.

Arviointikriteerit

1-2 taso
Opiskelija osaa määritellä mielenterveystyön käsitettä osana vuorovaikutusprosessia ja osaa tukea mielenterveyttä ja elämänhallintaa.
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää psykoedukaatiota jaettuna asiantuntijuutena ja osaa ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä elämänkaaren eri vaiheissa.
5 taso
Opiskelija osaa kohdata ihmisiä, joilla on mielenterveydellisiä ongelmia sekä välttää ja käsitellä työstressiä ja uupumusta ammatissa, jossa välitetään muista.

Arviointimenetelmät

Arviointi 1-5.

Takaisin