Uuden liiketoiminnan suunnittelu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07CHYR013
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Turunen, Tero
Opettajatiimi: Sorama, Kirsti
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   3-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  
LITAKO-2014   3-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset tehtävät ja osaa toimia osana moniammatillista tiimiä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida uuden liikeidean kehittämiseen liittyviä elementtejä. Hän osaa analysoida uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä laatia innovatiiviselle liikeidealle liiketoimintasuunnitelman. Opiskelija tietää liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen eri elementit ja niiden yhteensopivuuden. Jokaisen koulutusalan opiskelija osaa soveltaa omaa substanssiosaamistaan liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueiden suunnittelussa.

Opiskelijan työmäärä

- lähiopetus 40 tuntia, sisältäen myös ryhmien itsenäistä työskentelyä (sisältää ohjauksen). Lähiopetustunneille osallistuminen vaikuttaa arviointiin (hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään 50 % osallistuminen, mikäli muut hyväksymisen ehdot täyttyvät)
- ryhmien itsenäistä työskentelyä 66 h

Sisältö

Opiskelija soveltaa omaa substanssiosaamistaan ja kokemustaan käytännönläheiseen aitoon asiakastarpeeseen liittyvässä liiketoiminnan suunnittelun projektissa, jossa opitaan tunnistamaan uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia ja ratkaisuvaihtoehtoja eri koulutusalojen osaamista yhdistäen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, joissa jokainen ryhmän jäsen tuo oman substanssiosaamisensa uuden liiketoimintamahdollisuuden tunnistamiseen ja liikeidean arviointiin sekä liiketoiminnan suunnittelemiseen. Opiskelijat laativat ryhmässä kattavan strategian uuden liiketoiminnan käynnistämiseksi: perustelevat useasta vaihtoehdosta valitun ratkaisun toteutettavuuden, valitsevat uudelle tuotteelle/palvelulle kohdemarkkinat, suunnittelevat markkinoinnin, myynnin ja liiketoimintaprosessit, organisaation ja tarvittavat henkilöresurssit. Lisäksi opiskelijat laativat liiketoiminnan käynnistämiseen tarpeelliset rahoitukselliset laskelmat.

Opiskelumateriaali

- McKinsey & Company (2001). Ideasta kasvuyritykseksi. ISBN 951-0-25225-5

- Raatikainen, L. (2011). Liikeideasta liikkeelle. 8. uud. p. Helsinki: Edita Publishing Oy

- Blackwell (2008). How to Prepare a Business Plan. (5th ed.) Kogan Page. ISBN 978-0-7494-4981-0

- Kansikas, J. 2007. Kasva yrittäjyyteen. Talentum. Helsinki

- Tenhunen, L. 2004. Yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla. Yrityssanoma. Vantaa

- esimerkit liiketoimintasuunnitelmista

- Luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot
- asiantuntijaluennoitsijat
- asiantuntijoiden kanssa käytävät keskustelut idean toteutettavuudesta ja sen kehittämisestä
- yritysvierailut
- ryhmien itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä 5
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan uuden liiketoiminnan ideointiin ja suunnitteluun. Hän osaa toimia moniammatillisen tiimin osana tuottaen liiketoiminnan suunnitteluun liiketaloudellisen näkökulman. Opiskelija tunnistaa sekä osaa arvioida ja analysoida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee erinomaisesti liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen elementit sekä niiden keskinäisen yhteensopivuuden niin, että kaikki tiimin jäsenet tietävät, miten liiketoimintasuunnitelma laaditaan.

Hyvä 4-3
Opiskelija käyttää osaamistaan uuden liiketoiminnan ideointiin ja suunnitteluun. Hän osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä ja tuo liiketoiminnan suunnitteluun liiketaloudellista näkökulmaa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija tietää liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen elementit sekä niiden keskinäisen yhteensopivuuden ja auttaa tiiminsä jäseniä liiketoimintasuunnitelman laadinnassa.


Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tietää uuden liiketoiminnan ideointiin ja suunnitteluun liittyvät tehtävät. Hän toimii osana moniammattilsta tiimiä käyttämättä kuitenkaan asiantuntemustaan tiimin hyväksi. Opiskelija tunnistaa ja arvioi uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Opiskelija tietää liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sekä osaa laatia alustavan liiketoimintasuunnitelman tiiminsä jäsenenä.

Arviointimenetelmät

- tiiminä laadittu liiketoimintasuunnitelma
- vertaisarviointi (antaa kertoimen, jolla jokaisen oma osallistuminen vaikuttaa yhteiseen työhön)
- itsearviointi/oppimispäiväkirja (voi alentaa tai korottaa vertaisarviointikertoimella täsmennettyä ryhmätyön arvosanaa)
- läsnäolo lähiopetustunneilla (voi alentaa tai korottaa vertaisarviointikertoimella täsmennettyä ryhmätyön arvosanaa)

Harjoittelu

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Takaisin