Kirjastopalvelujen kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD18BPAM02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Leikkari, Esa
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KIKO-2015   4-S   4.0   2018-08-01   2018-12-31  
KIKO-2016   4-S   4.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä 106 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet

Sisältö

- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi

Opiskelumateriaali

- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Avain.
- Bryson, J. 2011. Managing information services: a sustainable approach. Part II: Strategy and planning. Ebrary-kokoelmassa: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10464442&p00=bryson
- Yleisten kirjastojen laatusuositus 2010 osoitteessa: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/OKM20.pdf?lang=fi

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot ja tuntiharjoitukset
- ryhmätyö
- kirjallinen kertauskoe
- osa opetuksesta verkkotyöskentelynä

Arviointikriteerit

5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
3
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
1
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointimenetelmät

Opinnon arviointi muodostuu seuraavista osista: lähi- ja verkko-opiskelun aktiivisuus, ryhmätyöskentely ja tentti.

Harjoittelu

Opinto ajoittuu työharjoittelun jälkeiseen opiskeluun, jolloin tehtävissä voidaan käyttää hyväksi harjoittelukirjaston tuntemusta.

Takaisin