Lainsäädäntö ja strateginen ohjaus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BPAPA1
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Jokiranta, Kari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-K   3.0   2014-01-02   2014-07-31  
VANTYO-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kansalliset ikäpoliittisten tavoite- ja toimintaohjelmat ja keskeisen vanhuspoliittisen lainsäädännön ja siihen liittyvät oikeusperiaatteet. Opiskelija kykenee seuraamaan lainsäädännön muutosta ja osallistumaan perehtyneenä aihetta koskevaan kansalaiskeskusteluun. Opiskelija kykenee ohjaamaan vanhuksia ja heidän omaisiaan vanhusten oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija on perehtynyt keskeisiin ikäpoliittisiin tavoite- ja toimintaohjelmiin. Opiskelija osaa tunnistaa ikäpolitiikan tavoitteita ja kehittämistarpeita iäkkään ihmisen hyvinvoinnin, syrjäytymisen ehkäisemisen sekä voimavarojen vahvistamisen näkökulmista.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia
- mistä luennot ja opiskelijaesitelmät 30 tuntia
- mistä ryhmätyöt ja itsenäinen opiskelu 50 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Keskeinen vanhuspoliittinen lainsäädäntö ja siihen liittyvät oikeusperiaatteet:
- Laki ikääntyvän väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
- Holhoustoimilaki
- Terveydenhuoltolaki
- Sosiaalihuoltolaki
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta
- Laki ja asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
- Laki omaishoidon tuesta
- Laki eläkkeensaajan asumistuesta ja hoitotuki
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- Laki sosiaali- ja terveyshuollon palveluseteleistä
- Laki vammaisetuuksista
- Laki ja asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista
- Laki toimeentulotuesta
- Päihdehuoltolaki

Opiskelumateriaali

- Heiliö, Kattelus, Kaukonen, Kumpula, Narikka, Sintonen& Ylipartanen (toim.). 2006. Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö käytännössä. Tietosanoma. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=62110
- Mäki-Petjä-Leinonen. 2010. Dementoituvan henkilön oikeudellinen asema. Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja A-sarja N:o 241. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=55211

- Ajankohtaiset ikäpoliittiset tavoite- ja toimintaohjelmat

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, opiskelijaesitelmät

Arviointikriteerit

Taso 5:
Opiskelija hallitsee keskeisen lainsäädännön oikeusperiaatteineen kattavasti ja kykenee aiheen kriittiseen tarkasteluun. Hän pystyy ohjaamaan asiakkaita näiden oikeudellisissa kysymyksissä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ikäpoliittisten tavoite- ja toimintaohjelmien merkitystä. Opiskelijan osallistuminen opetukseen on rakentavaa ja koko ryhmän oppimista eteenpäin vievää.
Taso 3:
Opiskelija osoittaa hallitsevansa vanhuspoliittisen lainsäädännön keskeiset linjaukset ja pystyy keskustelemaan oppimastaan. Hän kykenee selittämään asiakkaille vanhuspoliittisten säännösten keskeisiä linjauksia. Opiskelija osaa vertailla erilaisia ikäpoliittisia tavoite- ja toimintaohjelmia. Hänen osallistumisensa opetukseen on aktiivista.
Taso 1:
Opiskelija tuntee keskeisten vanhuspoliittisten lakien oleellisimmat piirteet. Hän pystyy ohjaaman asiakkaita aihetta koskevien säännösten äärelle. Opiskelija osaa nimetä tavoite- ja toimintaohjelmia. Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee hänelle annetut tehtävät asianmukaisesti

Arviointimenetelmät

tehtävät ja seminaari

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Takaisin