Ikääntyminen ja elämänkulku

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08CHO0720
Taso: AMK
Laajuus: 8.0 op
Vastuuopettaja: Ranta, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   8.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   8.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ikääntymiseen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kokemuksellinen ikääntyminen). Hän osaa nimetä historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämäntarinallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen, ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen. Hän osaa hankkia tietoja ikäihmisten/vanhusten psykososiaalisen hyvinvoinnin esteistä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Hän pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 39 tuntia
- työpajatyöskenetely 169 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.

Sisältö

- Vanhuus elämänkulun vaiheena ja ikääntyminen (fyysinen, psykososiaalinen, hengellinen ja kokemuksellinen)
- Vanhuus ja haavoittuvuus
- Ikäihmisten toiminta/toimintakyky/sosiaalinen osallisuus voimavaroina arjessa ja ikäihmisten toimintaympäristöt
- Sairaudet (mm. muistisairaudet, masennus, yksinäisyys)
- Ikäihmiset ja päihteidenkäyttö
- Ikäihmiset ja kaltoinkohtelu
- Omaishoitajuus
- Kuoleman kohtaaminen

Opiskelumateriaali

- Heikkinen, E. & Marin M.2002 Vanhuuden voimavarat. Tammi s. 6-32, 89-260.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=43073

- Sarvimäki, A.,Heimonen, S., Mäki-Petäjä-Leinonen A. 2010. Vanhuus ja haavoittuvuus. Edita,s.33-155.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=87763

- Erkinjuntti, T. & Huovinen, M. 2008. Kun muisti pettää: muistihäiriöt ja etenevät muistisairaudet. WSOY.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=85642

- Always at the Optimal Age! The European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012. Reports and Memorandums of the Ministry of Social Affairs and Health 2011:22. Ministry of Social Affairs and Health. Helsinki, Finland, s. 1-15.( http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3320152&name=DLFE-17206.pdf) (http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3320152&name=DLFE-17207.pdf)

- Suomi A. & Hakonen S. 2008. Kuluerästä voimavaraksi. Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin. PS-kustannus, s. 111–168.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=80243

- Näslindh-Ylispangar,A. 2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Edita,s. 41-105.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=102252

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely: teemalähtöinen, yhteistoiminnallinen opiskelu, ohjattu opiskelu, opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, keskustelut, asiantuntijavierailut, tutustumiskäynnit. Ennakko- oppimistehtävä.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä vanhuutta ja ikääntymistä fyysisenä, psykososiaalisena, hengellisenä ja kokemuksellisena elämänkulun vaiheena. Opiskelija osaa nimetä ikäihmisen hyvään arkeen, sosiaaliseen osallisuuteen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja niiden suhteita toisiinsa. Hän osaa hankkia tietoa ikääntymisestä ja siihen liittyvistä asioista. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa aihealuetta kohtaan. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa. Opiskelija osaa raportoida omaa toimintaansa työpajassa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ja perustella ikäihmisen/vanhuksen hyvään arkeen/toimintakykyyn/sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja niiden yhteyksiä toisiinsa. Opiskelija osaa havainnoida ja hankkia tietoa, pohtia ja raportoida omia käsityksiään ikääntymiseen, ikäihmisiin ja vanhuksiin. Hän osaa käyttää hankkimaansa tietoa ja käsitteitä ja selittää ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin/toimintakyvyn mahdollisia esteitä kriittisesti arvioiden. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan ikäihmisiä ja vanhuksia kohtaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida historiallisia, kulttuurisia, taloudellisia, kansanterveydellisiä ja elämäntarinallisia tekijöitä, jotka vaikuttavat ikääntymisen kokemiseen, ikääntyvien tarpeisiin, toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja arjen jatkuvuuteen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla. Opiskelija osaa käyttää oppimaansa tietoa ja perustella kriittisesti sen käyttöä. Hän osaa pohtia ikäihmisten/vanhusten hyvinvoinnin esteitä (turvattomuus, yksinäisyys, syrjäytyminen, sairaudet) yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla perustellen näkemyksiään. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida/pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa ikääntymiseen, ikäihmisiin/vanhuksiin. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta, aktiivisuutta ja innovatiivisuutta työpajatyöskentelyssä. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa perustellen arvioida omaa sosiaaligerontologista osaamistaan monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista: ennakko-oppimistehtävä 20 % (tentti ja ikäihmisen haastattelu ja sen analysointi), työpajatyöskentelyä, josta lukupiirityöskentely 40 % ja omien tavoitteiden asettaminen, itsearviointi ja työpaja työskentelyn tuotos (oppimispäiväkirja) 40 %.

Takaisin