Kulttuuri- ja mediakentän tuntemus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KMAKMT
Taso:
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Leikkari, Esa
Opettajatiimi: Saarela, Jukka ; Kareinen, Jussi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KUMU-2014   1-S   5.0   2014-09-01   2014-12-31  
KUMU-2015   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
KUMU-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida taiteen ja median roolia yhteiskunnassa ja hän kykenee jäsentämään sitä taidemaailman, yleisön ja taidekritiikin näkökulmasta
- tuntee kulttuuripolitiikan ja –hallinnon perusrakenteet
- osaa erotella pääpiirteissään perinteisen kertovan elokuvan erilaiset taiteelliset suuntaukset joiden vaikutuksesta nykyinen elokuva on muodostunut.
- tunnistaa elokuvan erilaiset lajityypit
- osaa tulkita visuaalista kuvaa kulttuurin tuotteena

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä 125 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei edeltäviä opintoja

Sisältö

- Taiteen rooli yhteiskunnassa
- Suomalainen kulttuuripolitiikka ja kulttuurihallinnon rakenne
- Elokuvataiteen historiallinen kehitys
- Audiovisuaalisen tuotteen tulkitseminen
- Kulttuuri- ja media-alan työtehtävät

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus:
- Alaston totuus taiteesta ( toim. Sini Moilanen ), 2014

- Taiteen ja kulttuurin kentät, Perusrakenteet, hallinta, lainsäädäntö ja uudet haasteet
( toim. Ilkka Heiskanen, Anita Kangas ja Ritva Mitchell ), 2014

Kurssin alussa ilmoitettava materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- johdatusluennot, vierailevat luennoitsijat, itsenäinen työskentely, opintovierailut

Arviointikriteerit

5 Opiskelija tuntee kulttuuri- ja mediakentän rakenteet erinomaisesti ja osaa hyödyntää niiden merkityksen osana tuotantoprosessia
3 Opiskelija tuntee kulttuuri- ja mediakentän rakenteet hyvin ja osaa hahmottaa niiden merkityksen osana tuotantoprosessia
1 Opiskelija tuntee tyydyttävästi kulttuuri- ja mediakentän rakenteet. (Arviointi painottuu menetelmissä mainitulla tavalla)

Arviointimenetelmät

-opettajien arviointi
-itsearviointi

Takaisin