Yhteisöllinen lukeminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD18BSKM03
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Mäkinen-Laitila, Sari
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KIKO-2015   1-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
KIKO-2016   1-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä: 130 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- uudet lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen ja oppiminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen

Opiskelumateriaali

Ahola, Suvi. Lukupiirien aika. Yhteisöllistä lukemista suomalaisissa lukupiireissä. Helsinki: Avain 2013.

Farmer, Lesley and Stricevic, Ivanka. Using research to promote literacy and reading in libraries: guidelines for librarians. International Federation of Library Associations and Institutions IFLA Professional Reports, No. 125. IFLA 2011.

Herkman, Juha & Vainikka, Eliisa. Uudet lukemisyhteisöt, uudet lukutavat. Tampere: Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereen yliopisto 2012.

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, lukupiirit, käytännön harjoitukset ja kirjalliset tehtävät.

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä. Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.

Hyvä (3)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Arviointimenetelmät

Opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetustunneilla ja lukupiireissä, harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin