Lasten- ja nuortenkirjastotyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD18CLNK02
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Mäkinen-Laitila, Sari
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 130 h
- mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 35 h
- mistä harjoituksia 10 h
- mistä itsenäistä työskentelyä 85 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.

Sisältö

- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Lasten ja nuorten osallistaminen palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia

Opiskelumateriaali

IFLA 2006-2007. Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers.

IFLA 2003. Guidelines for Children´s Libraries Services.

IFLA 2006. Guidelines for Library Services for Young Adults.

Mediakasvatus kirjastossa. 2009. Toim. Seppo Verho. Helsinki: BTJ Finland Oy.

Mäkelä, Marja-Leena. 2003. Kirjavinkkarikirja. Helsinki: BTJ.

Nuortenkirjastotyön käsikirja. 2007.Toim. Raisa Alameri-Sajama. Helsinki: BTJ Finland Oy.

Higgins, Susan E. 2007. Youth Services and Public Libraries. Chandos Publishing.

Urban teens in the library: research and practice. D. E. Agosto & S. Hughes-Hassell (eds.). American Library Association 2010.

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, ryhmätyöt, erilaisten työmuotojen käytännön harjoitukset (esim. satutuokiot, kirjavinkkaus ja pienimuotoisten tapahtumien järjestäminen).

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa. Hän osaa nimetä joitakin menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa kehittää uusia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointimenetelmät

Kirjalliset tehtävät, aktiivinen tuntityöskentely ja ryhmätyöskentely, harjoitukset.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.

Takaisin