Verkostot liiketoiminnassa

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07CHYR401
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Varamäki, Elina
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteet. Hän tunnistaa erilaiset verkostoitumisen mallit ja niiden keskeiset tavoitteet, rakenteet sekä onnistumisen edellytykset. Opiskelija osaa hyödyntää verkostoitumista liiketoiminnan synnyttämisessä ja kehittämisessä.

Opiskelijan työmäärä

- luennot 25 t (75 % läsnäolovelvollisuus)
- itsenäinen opiskelu 80 t sisältäen myös ohjausta

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Yritystoiminnan perusteet

Sisältö

-verkostoitumisen käsitteet
-ydinosaaminen ja sen liittyminen verkostoitumiseen
-kahdenvälisen ja monenkeskisen verkostoitumisen mallit
-verkostoitumisen lisäarvot yrityksen elinkaaren eri vaiheissa
-yhteistyön käynnistäminen ja kehittäminen
-yhteistyön onnistumisen edellytykset sekä ongelmat
-verkoston johtaminen
-verkostojen edistäminen

Opiskelumateriaali

-Englanninkielinen artikkelikooste.
-Toivola (2006). Verkostoituva yrittäjyys. Strategiana kumppanuus. Edita.
-Varamäki (2002). Pk-yritysten monenkeskeinen yhteistyö. Akateeminen yrittäjäkoulu. (www.yrittajakoulu.com/yrittajyyden_oppia)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot
- yritysvierailut ja asiantuntijaluennoitsijat
- case-työskentely
- ryhmien itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä 5
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti verkostoitumiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja erilaiset verkostoitumismallit sekä niiden keskeiset onnistumisen edellytykset.
Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata ja analysoida yrityksen verkostosuhteet ja niiden merkityksen yrityksen liiketoiminnan synnyttämisessä ja kehittämisessä.
Verkostoanalyysin perusteella opiskelija kykenee tekemään syvällisiä kehittämisehdotuksia ja johtopäätöksiä yrityksen verkostosuhteiden kehittämiseksi.

Hyvä 4-3
Opiskelija tunnistaa hyvin verkostoitumiseen liittyvät keskeiset käsitteet sekä verkostoitumismuodot ja niiden keskeiset onnistumisen edellytykset.
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yrityksen verkostosuhteet ja niiden merkityksen yrityksen liiketoiminnan synnyttämisessä ja kehittämisessä.
Verkostoanalyysin perusteella opiskelija kykenee tekemään hyviä kehittämisehdotuksia ja johtopäätöksiä yrityksen verkostosuhteiden kehittämiseksi.

Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tunnistaa verkostoitumiseen liittyvät keskeiset käsitteet sekä verkostoitumismuodot ja niiden keskeiset onnistumisen edellytykset.
Opiskelija osaa hahmottaa ja kuvata yrityksen verkostosuhteet ja niiden merkityksen yrityksen liiketoiminnan synnyttämisessä ja kehittämisessä.
Verkostoanalyysin perusteella opiskelija kykenee tekemään kehittämisehdotuksia ja johtopäätöksiä yrityksen verkostosuhteiden kehittämiseksi.

Arviointimenetelmät

- kirjallisuuteen pohjautuva essee-tehtävä 30%
- harjoitustehtävä 70%

Harjoittelu

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua

Lisätietoja

- opintojakso tuottaa 3 t&k -opintopistettä

Takaisin