Toimintatutkimus, innovointi ja projektityö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BKIT03
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Palomäki, Sirkka-Liisa ; Koivula, Anna-Kaarina ; Hietaniemi, Elina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   1-K   1.0   2014-01-02   2014-07-31  
VANTYO-2013   2-S   2.0   2014-09-01   2014-12-31  
VANTYO-2014   1-K   1.0   2015-01-02   2015-07-31  
VANTYO-2014   2-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa yhdistää innovatiivisesti käytäntöä ja tutkimusta kehittämis- ja projektityössään. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhdessä työelämätahon / asiakkaiden kanssa toimintatutkimuksellisen, työelämälähtöisen ja eettisesti perustellun kehittämisprojektin.

Opiskelijan työmäärä

78h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät

Sisältö

Toimintatutkimuksellisen kehittämis- ja innovaatioprojektin idea, projektin kehittämistehtävän / kysymyksen ja tavoitteen asettaminen, kehittämis- /projektityön työn prosessi, erilaiset tutkimukselliset kehittämisen menetelmät ja aineistot. Projektin arviointi. Johtopäätösten tekeminen.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali
Heikkinen, H., Rovio, E. ja Syrjälä, L. (toim.) 2007. Toiminnasta tietoon. Kansanvalistusseura. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=79200

Paasivaara, L., Suhonen, M. ja Virtanen, P. 2011. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=projektijohtaminen+hyvinvointipalveluissa&argType1&sortBy=BUB_DATE_DESC=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2011&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Kivipelto, M. ym. 2010. Kaste-ohjelman valtionavustushankkeet. Näkökulmia osahankkeiden arviointiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavuus (v. 2010): http://tinyurl.com/nztqlot
Saatavuus (v. 2012): http://tinyurl.com/q6lqj8x

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, yhteistoiminnallinen työskentely

Arviointikriteerit

Taso 5.
Opiskelija osaa analysoida työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän osaa suunnitella kehittämisprojektin yhteistyössä työelämän/iäkkäiden asiakkaiden kanssa. Hän osaa kuvata esimerkin projektin rahoituksen hakumenettelystä. Opiskelija kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 3.
Opiskelija osaa vertailla työelämän kehittämisen lähestymistapoja ja menetelmiä. Hän tietää jonkun projektin rahoituskanavan. Opiskelija osaa käyttää toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy perustelemaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Taso 1.
Opiskelija osaa kuvailla jonkun työelämän kehittämisen lähestymistavan tai menetelmän. Hän osaa käyttää toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyössään ja pystyy raportoimaan tulokset.

Arviointimenetelmät

Ryhmätehtävät

Harjoittelu

Qualitative and quantitative research methods

Takaisin