Kriittinen ja radikaali sosiaalityö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BVS0210
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opettajatiimi: Järvi, Helena
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   4-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  
SOSALA-2014   4-S   3.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kriittisen ja radikaalin sosiaalityön peruskäsitteet, niiden taustalla olevan ajattelun ja arvolähtökohdat sekä keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa analysoida ja kyseenalaistaa yhteiskunnassa ja sosiaalityössä sellaisia käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat tai ylläpitävät syrjäyttämistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa asiakastyössä ja toimintansa taustalla olevia arvoja. Opiskelija osoittaa, että hänellä on valmiuksia valtaistavaan ja asiakkaan äänen esiin tuovaan ammattityöhön.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 78 tuntia, josta 32 tuntia suomenkielistä tai englanninkielistä kontaktiopetusta ja 46 tuntia itsenäisiä tehtäviä tai vaihtoehtoisesti verkkototeutuksessa 78 tuntia itsenäisiä tehtäviä verkossa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perus− ja ammattiopinnot tulee pääosin olla suoritettuna. Opintojakso integroituu harjoitteluun: "Valtaistavat sosiaalityön
menetelmät"

Sisältö

- Kriittisen ja radikaalin sosiaalityön peruskäsitteet
- Sosiaalityön valtarakenteet
- Kumppanuus ja dialoginen työskentely
- Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä
- Valtaistavan sosiaalityön menetelmät

Opiskelumateriaali

- Dalrymple, J. & Burke, B.2006. Anti-oppressive Practice, (ss 30-50, 128-142).
Saatavuus: http://tiny.cc/a2t9cx

- Kuronen, M. 2004: Valtaistumista vai voimavaraistumista. Teoksessa Kuronen, M.. Granfelt. R., Nyqvist, L. & Petrelius, P. 2004. Sukupuoli ja sosiaalityö.
Saatavuus: http://tiny.cc/l5t9cx

- Juhila, K., Forsberg & Roivainen, I. (toim. ) 2002. Marginaalit ja sosiaalityö ( ss 11-43, 63-80).
Saatavuus: http://tiny.cc/b9t9cx

- Toikko, T. 2009. Asiakkaiden osallistuminen ja palveluiden kehittäminen.
Saatavuus: http://tiny.cc/odu9cx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit, itsenäinen tehtävä ja paritehtävä.
Opintojaksosta järjestetään myös verkkototeutus, jolloin opiskelija osallistuu lähiopetuksena järjestettävään orientaatioon. Lisäksi 74 tuntia itsenäisiä tehtäviä ja niiden kommentointia verkossa.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa kuvata kriittisen ja radikaalin sosiaalityön keskeisen tavoitteen ja keinot. Hän osaa kuvata yhteiskunnassa ja sosiaalityössä jonkin käytännön, rakenteen tai prosessin, joka tuottaa tai ylläpitää syrjäyttämistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän osaa tunnistaa näitä tekijöitä sosiaalityön asiakkaiden elämäntilanteiden taustalla. Hän osaa tuottaa esimerkin kriittisestä ja radikaalista sosiaalityöstä, valita jonkin menetelmän ja kuvata sen soveltamisen pääpiirteet. Hän osaa kuvata jonkin valtarakenteen esimerkkitilanteessaan. Hän osaa käyttää kuvauksessaan kriittisen ja radikaalin sosiaalityön käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata omat keskeiset arvonsa, joiden perustalle hän rakentaa asiakastyönsä. Hän tunnistaa arvojensa yhteyksiä yhteiskuntaan ja sen rakenteisiin ja osaa kuvata ja arvioida arvojensa vaikutusta asiakastyössä. Hän tunnistaa joidenkin sosiaalityön toimintojen asiakkaita alistavan luonteen myös omasta toiminnastaan.
Taso 3-4:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida kriittisesti sosiaalityön ja yhteiskunnan syrjäyttäviä ja alistavia rakenteita ja toimintatapoja. Hän osaa tuottaa toteuttamiskelpoisen esimerkin kriittisen ja radikaalin sosiaalityön soveltamisesta. Esimerkissä hän osaa arvioida valtarakenteiden vaikutusta ja ilmiön yhteiskunnallisia kytkentöjä. Hän osaa arvioida suunnitelmaansa kriittisesti ja tuoda esille sen soveltamiseen liittyviä ongelmia. Opiskelija osaa arvioida omaa arvomaailmaansa laajasti ja tuoda esiin useita näkökulmia niiden yhteiskunnallisesta taustasta. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa kriittisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa antaa esimerkkejä toisin toimimisesta ja käyttää sujuvasti teoreettisia käsitteitä.
Taso 5:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida kriittistä ja radikaalia sosiaalityötä suhteessa sosiaalityön kokonaisuuteen ja sosionomin(AMK) ammattityöhön. Hän osaa tuottaa esimerkin, joka on viimeistelty ja käytäntöön sovellettavissa, teoreettisesti perusteltu ja monia näkökulmia sisältävä. Hän osaa kriittisesti arvioida ja pohtia yleensä sosiaalityön järjestelmien osuutta syrjäyttämiseen ja epätasa-arvon syntymiseen ja ylläpitämiseen.

Arviointimenetelmät

- Kontaktikurssissa aktiivinen osallistuminen kontaktitunteihin (1/3), reflektiotehtävä (1/3) ja paritehtävä (1/3).
- Verkkokurssissa reflektiotehtävä (1/3), menetelmätehtävä (1/3), tentti (1/3)

Takaisin