Markkinoinnin johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KB02CLIMJ4
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Holma, Heikki
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa esitellä markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen keskeisiä käsitteitä, teorioita ja malleja sekä hyödyntää laajasti aiempia opintojaan laatiessaan toteuttamiskelpoisen markkinointisuunnitelman case-yritykselle.

Opiskelija:

-osaa selittää kuinka markkinoinnin suunnittelu on osana yrityksen strategista suunnittelua ja johtamista
-osaa esitellä markkinoinnin suunnittelun kokonaismallin ja tietoympäristömallin sekä selittää niiden operationalisoinnin merkityksen ja toteutuksen
-osaa selittää konserni-, liiketoiminta- ja markkinastrategioiden erot ja yhteydet sekä strategioiden yhteydet rakenteisiin, toimenpiteisiin ja toimintaohjelmiin
-osaa selittää strategisen ja operatiivisen johtamisen yleiset lainalaisuudet, jotka pätevät myös markkinoinnin johtamisessa
-pystyy arvioimaan alalla tapahtuvaa kehitystä ja sen vaikutuksia yritysten markkinointiin.
-osaa soveltaa tietojaan case-yrityksen markkinointisuunnitelman laatimisen yhteydessä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 108 h,
- josta työjärjestyksessä olevaa 32 h
- josta itsenäistä työskentelyä 76 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

-markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu ja johtaminen
-markkinoinnin suunnittelun kokonaismalli ja tietoympäristömalli
-markkinoinnin strategiset päätökset, rakenteet, toimenpiteet ja toimintaohjelma.
-markkinointisuunnitelma

Opiskelumateriaali

-Juslin H., Hansen E., Strategic Marketing in the Global Forest Industries (osoitetut sivut).2002. Authors Academic Press.
-Juslin H. & Neuvonen, J. Metsäteollisuustuotteiden markkinointi. 1997. Opetushallitus.
-Muu materiaali osoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, opintokäynnit, koe.

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen, harjoitustöihin ja koearvosanaan. Hyväksytty (1-5).

Harjoittelu

None

Takaisin