Hyvinvointiteknologia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAPJ90
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   4-S   3.0   2018-08-01   2018-12-31  
SOSALA-2016   4-S   3.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa teknologian mahdollisuuksia hyvinvointipalveluissa ja yhteiskunnassamme. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata ja pohtia hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä.
Opiskelijalla on valmiudet digitaalisen tarinan laatimiseen.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- hyvinvointiteknologia, digitaalinen tarina
- eri asiakasryhmien erityistarpeet
- opiskelija tuottaa valitsemastaan teemasta valitsemalleen asiakasryhmälle soveltuvan noin 10 min digitaalisen tarinan
- tarinan sisällön voi valita oman mielenkiinnon mukaan
- kulttuuri (esim. ajanviete, ympäristö, luonto, harrastukset, hengelliset, ennen vanhaan)
- liikunta (esim. liikuntaneuvonta, jumppa, rentoutus)
- terveys (esim. terveysneuvonta, kauneus- ja hyvinvointi)
- tietokanava (esim. neuvonta, tietoiskut, tekninen tuki)
- muu aihe

Opiskelumateriaali

- Leikas 2014. Ikäteknologia.
- Riikonen & Palomäki 2014. Seurantateknologia muistisairaan ihmisen näkökulmasta - autonomiaa vai tunkeilevuutta? Gerontologia 2014:3.
- Tekes 298/2013. Uskallus ja innovaatiot. Uusia näkökulmia suomalaisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Linkki:http://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/uskallus_ja_innovaatiot_katsaus.pdf
- Suhonen & Siikanen 2007. Hyvinvointiteknologia sosiaali- ja terveysalalla –hyöty vai haitta?
Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/20730/Suhonen_Liisa_Lamk_2007.pdf?sequence=1

Movie maker –ohje
- muu Moodlesta löytyvä opiskelumateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

työpajakokoontumiset, digitarinan laatiminen, digitarinan esittäminen, ACP-yhteys

Arviointikriteerit

Arviointi hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty: Opiskelija on tuottanut digitaalisen tarinan. Opiskelija osaa itsearvioinnissa pohtia hyötyjä ja haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa hyvinvointiteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Hylätty: Opiskelija ei ole palauttanut digitaalista tarinaa tai lopullinen tuotos on hyvin puutteellinen. Itsearviointi on puutteellinen.

Arviointimenetelmät

osallistuminen, digitarinan arviointi, itsearviointi

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Teknologia ja arki
- Kommunikaation apuvälineet
- Digitaalisuus sosionomin työkentillä

Takaisin