Kehittäminen, laatu ja arviointi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08BOK0210
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Opettajatiimi: Volanto, Sinikka ; Niinimäki, Asta ; Haapaharju, Arja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   3-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
SOSALA-2014   3-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalialan palvelujen kehittämiskohteita ja nimetä palvelujen laadun ja vaikutuksien arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa käyttää palveluiden kehittämistä ohjaavien tahojen tiedontuotantoa, suhteuttaa sitä alueelliseen ja paikalliseen tietoon sekä kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa tuoda asiantuntemuksensa esille ja osaa toimia yhteistyössä moniammatillisissa verkostoissa.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 130 h (luennot, ryhmätyöt, kirjareflektiot)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Koulutusohjelman ensimmäisen ja toisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelujaksot: "Sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut" ja "Sosiaalialan asiakastyön menetelmät".

Sisältö

- Kehittämisen menetelmät
- Palveluprosessin arviointi
- Palveluiden laatu ja arviointi
- Ennakointi
- Laatujärjestelmät
- Verkostojen rooli palveluiden kehittämisessä
- Yhteistyö palveluiden kehittämisessä

Opiskelumateriaali

Kirjallisuuden käyttö ja materiaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Opiskelija valitsee käyttämänsä kirjallisuuden huomioiden opintojakson teeman ja henkilökohtaiset tavoitteensa. Kirjatehtävien tekemiseen tulee sisällyttää sekä suomenkielisiä että vieraskielisiä lähteitä.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, yksilö- ja ryhmätehtävät, yksilö- ja ryhmäkeskustelut, verkko-opetus, kirjareflektiot, yhteistoiminnallinen oppiminen, asiantuntijavierailut. Teoria ja käytännön harjoittelu integroituvat vuorojaksoin.

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa määritellä, mitä kehittäminen, laatu ja arviointi sosiaalialan työtehtävissä tarkoittavat. Opiskelija osaa hakea tietoa kehittämis- ja arviointityön tueksi.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa käyttää kehittämis- ja arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa käyttää kehittämistä ohjaavien tahojen tiedontuotantoa, strategioita ja ohjelmia.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sosiaalialan kehittämistarpeita, tutkia vaikuttavuutta sekä ennakoida tulevaa. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön reunaehtoja ja seurauksia. Opiskelijalla on kehittävä ja tutkiva työote ja hän osaa toimia asiantuntijana erilaisissa verkostoissa.

Arviointimenetelmät

Opiskelija kokoaa jakson yleisten tavoitteiden ja itse asettamiensa oppimistavoitteiden mukaisen oppimisen yhteenvedon opintokokonaisuudesta ja kirjoittaa kolme kirjareflektiota: kehittäminen, laatu ja arviointi. Sitoutuva osallistumien opintojakson työskentelymuotoihin.

Takaisin