Vanhustyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF08CPS0710
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Ranta, Riitta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2013   2-S   3.0   2014-09-01   2014-12-31  
SOSALA-2014   2-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä ikäihmisten toimintakykyä, sosiaalista osallisuutta ja elämänlaatua edistäviä seniori- ja vanhustyön menetelmiä ja osaa antaa esimerkin niiden käyttömahdollisuuksista. Opiskelija tunnistaa oman vanhuskäsityksensä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisten kanssa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida seniori- ja vanhusasiakasryhmälle toimintakykyä ja sosiaalista osallisuutta tukevaa toimintaa ikäihmisten päivätoiminnassa.

Opiskelijan työmäärä

Luennot 28 h, päivätoiminnan toteutus 8 h, itsenäinen opiskelu 40 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Suositellaan osallistumista 'Ikääntyminen ja elämänkulku' −opintojaksoon tai siihen sisältyvän kirjapaketin suorittamista vapaasti valittavina opintoina.

Sisältö

- Sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammatillinen viitekehys
- Voimavaralähtöisyys, asiakaslähtöisyys, ehkäisevä ja kuntouttava työote vanhustyössä
- Gerontologinen sosiaalityö/sosiaaliohjaus
- Muistelutyö, TunTeVa -menetelmä muistisairaiden kanssa,
- Yhteisöhoito, vihreä ympäristö, senioriteatteri
- Huonokuuloisuus haasteena työskentelyssä

Opiskelumateriaali

- Marin M. & Hakonen S. 2003. Seniori- ja vanhustyö arjen kulttuurissa. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/gooddx

- Lumijärvi H. (toim.)2006. Tunteva yksilö yhteisössä. Terapeuttisen yhteisöhoidon periaatteet ja validaatiomenetelmä Sopimusvuorisäätiön dementia-hoitokodissa. Kirjapaino: Öhrling Oy.
Saatavuus: http://tiny.cc/gqoddx

- Seppänen M., Karisto A., Kröger T. (toim.) 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-kustannus. 253-288.
Saatavuus: http://tiny.cc/droddx

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely ja tentti

Arviointikriteerit

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä ja toistaa vanhustyössä käytettävien erilaisten menetelmien periaatteet ja tavoitteet. Hän on perehtynyt tietoperustaan. Opiskelija osaa suunnitella ohjatusti toimintaa ikäihmisille, sekä toteuttaa ja arvioida omaa ja muiden toimintaa. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa käyttää, vertailla ja arvioida seniori- ja vanhustyössä käytettäviä erilaisia asiakas- ja työnorientaatioita sekä työmenetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä ja tavoitteellista toimintaa ikäihmisille. Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä. Hän osaa perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa arvioida sekä omaa että muiden toimintaa ja hän osaa kehittää toimintaa realistisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida seniori- ja vanhustyössä käytettävien menetelmien yhteyden yksilökohtaisiin, yhteisöllisiin ja yhteiskunnallisiin taustatekijöihin. Opiskelija osaa arvioida ja antaa kehittämisehdotuksia vanhustyönmenetelmien käytöstä ja soveltuvuudesta. Opiskelija osaa monipuolisesti ja perustellen suunnitella ja toteuttaa ikäihmisille toimintaa, joka on asiakas- ja voimavaralähtöistä sekä tavoitteellista. Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. Hän osaa kriittisesti ja monipuolisesti arvioida sekä omaa että muiden toimintaa ja kehittää sitä realistisesti. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointimenetelmät

Tentti (50%). Ryhmässä suunnitellusti ja perustellusti toteutettu päivätoimintatuokio (50%) ikäihmisten päivätoiminnassa. Päivätoiminnassa toimiminen ja tentissä läsnäolo ovat välttämättömiä. Ryhmä laatii omasta toteutuksestaan kirjallisen suunnitelman ja perustelee toimintansa teoreettisin perustein ja asiakaslähtöisesti. Ryhmät arvioivat omaa suoritustaan itsearvioinnilla ja keräämällä palautetta esim. asiakkailta ja työntekijöiltä. Jokainen arvioi myös omaa toimintaansa. Aktiivinen osallistuminen ja sitoutuneisuus opintojakson aikana.

Takaisin