Asiakaslähtöisyys ja arvot kehittämisen lähtökohtana

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KAKE02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2013   1-K   2.0   2014-01-02   2014-07-31  
KEJO-2013   2-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
KEJO-2015   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  
KEJO-2015   2-S   1.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2016   1-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
KEJO-2016   2-S   1.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistoiminnan arvolähtökohtia sekä asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä.

Opiskelijan työmäärä

78 t (24 t kontakti ja 54 t itsenäinen opiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Kehittämisen eettisyys ja dialogisuus
Eettinen dialogi
Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys

Opiskelumateriaali

Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.

Kuula, A. 2006 tai uudempi. Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.

Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.

Launis, V. 2007. Tutkimuksen eettinen ennakkoarviointi – mitä se on? Tieteessä tapahtuu 1/ 2007.

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2003 tai uudempi. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.


Seppälä, M., Kröger, T. & Karisto, A. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö: sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Simmons, R. 2009. Understanding the differentiated consumer in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.). The consumer in public services. Choice, values and difference. Policy Press, 235-254.

Teeri, S. 2007. Ethical problems in long-term institutional care of older patients in the field of integrity. Turun yliopisto.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1 – 2)
Opiskelija osaa kuvailla eettisiä periaatteita ja arvolähtökohtia sekä niiden yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa kuvailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Hyvä (3 – 4)
Opiskelija osaa vertailla eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa vertailla asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida eettisten periaatteiden ja arvolähtökohtien yhteyksiä kehittämistoimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakas- ja käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteita.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Takaisin