FI EN WWW



Terveydenhoitaja (AMK), 240 op

> Katso mitä opintoja koulutus sisältää

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Terveydenhoitaja (AMK), Bachelor-taso

Tutkinnon taso

Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.

Valintaperusteet

Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta sekä SeAMKin verkkosivuilta osoitteesta www.seamk.fi/hakeminen

Ahot-menettelyt

Hoitotyön koulutusohjelmassa aikaisemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan yleisiin ja ammattikohtaisiin osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista lukukauden opinnoista erillisen ohjeen mukaisesti. Hoitotyön koulutusohjelman AHOT-ryhmän jäseninä ovat koulutusohjelmapäällikkö Raija Palo, koulutusohjelman AHOT-vastaava Tarja Knuuttila ja koulutusohjelman AHOT-vastaava Tanja Hautala.

Opiskelu ammattikorkeakoulussa - opintojakson yhteydessä AHOT-vastaavat selostavat AHOT-hakuprosessin vaiheet. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson/-kokonaisuuden tavoitteisiin ja kokoaa itse tarvittavat näyttödokumentit. Hakulomakkeen yhtenä liitteenä on oltava opiskelijan kirjallinen kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa suhteessa koulutusohjelman opintojakson/-kokonaisuuden osaamistavoitteisiin. Näyttödokumentit opiskelija osoittaa koulutusohjelman AHOT-ryhmälle ja toimittaa ne nimetylle AHOT-vastaavalle.

AHOT- hakemus toimitetaan koulutusohjelman AHOT-vastaavalle, joka vastaanottaa hakemuksen ja näyttödokumentit sekä välittää ne asiantuntijaopettajalle. Opettaja tarkistaa näyttöaineiston, päättää näyttöjen suorittamisesta, arvioi näytöt suhteessa osaamistavoitteisiin sekä tekee tunnustamista koskevan päätöksen. Opettaja tekee tarvittavat suoritusmerkinnät winhaan. Vierailevan luennoitsijan pitämien opintojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-ryhmä.

AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Alakohtaisesti ja koulutusohjelmakohtaisesti määritellään AHOT-järjestelmän ulkopuolelle kokonaisuudessaan jäävät opinnot.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Pedagogiset toimintamallit

Hoitotyön koulutusohjelmassa käytetään konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan hoitotyön oppimista.

Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet

Hoitotyön koulutusohjelman tehtävänä on kouluttaa hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita, joiden työn lähtökohtana ovat monitieteinen näyttöön perustuva tieto, laaja-alainen hoitotyön/terveydenhoitotyön osaaminen sekä korkeatasoinen eettinen arvoperusta. Koulutuksesta valmistuneilla sairaanhoitajilla (AMK) ja terveydenhoitajilla (AMK) on valmiudet tutkia, arvioida ja kehittää hoitotyön/terveydenhoitotyön osaamistaan, ammattityötään, työyhteisöään sekä ammattialaansa. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat toimivat hoitotyön ja terveydenhoitotyön suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistehtävissä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.

Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK)ovat itsenäisiä hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri- ikäisiä terveitä ja sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat toteuttavat ja kehittävät näyttöön perustuvaa terveyttä edistävää, ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntouttavaa hoitotyötä/terveydenhoitotyötä sekä potilaalle määrättyä lääketieteellistä hoitoa.

Ammatillinen osaamisprofiili

Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan ydinosaamisen muodostavat yksilön, perheen, yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy, asiakaslähtöisen hoitotyön/terveydenhoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä kliininen asiantuntijuus. Ydinosaamiseen kuuluvat myös asiakkaiden ja potilaiden ohjaus ja opetus sekä työskentely moniammatillisessa työryhmässä. Ydinosaamiseen sisältyy lisäksi hoitotieteen tutkimusten ja tutkitun tiedon käyttö ja hallinta näyttöön perustuvassa hoitotyössä sekä hoitotyön johtaminen ja laadunhallinta.

Kansainvälisyys tutkinto-ohjelmassa

Kansainväliset opiskelija- ja opettajavaihdot toteutuvat eri vaihto-ohjelmien ja verkostomaisten yhteistyöhankkeiden kautta. Tärkeimmät käytössä olevat vaihto-ohjelmat ovat mm. Erasmus-ohjelma, North-South-South –ohjelma, Nordplus-ohjelma sekä CIMO. Tavoitteena on lisätä opiskelija- ja opettajavaihtoja sekä määrällisesti että sisällöllisesti vastaamaan koulutusohjelman sisältöjen ja pedagogiikan kehittämistarpeita.

Asiantuntijaopettajaverkoston luominen yhteistyöyliopistojen kanssa ja opiskelijavaihtojen laajentaminen teoriaopintoja sisältäviksi ovat konkreettisia kehittämisalueita. Intensiiviopintojaksojen tarjontaa ja sisältöjä sekä kansainvälisenä yhteistyönä laadittavien opinnäytetöiden tekemisen mahdollisuuksia lisätään ja kehitetään yhteistyössä ulkomaisten verkostojen kanssa.

Koulutusohjelman opiskelijoita kannustetaan lähtemään kv-vaihtoihin ulkomaille sekä aktivoidaan yhteistyöhön ulkomaisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa mahdollistamalla esimerkiksi vapaasti valittavien opintojen keräämisen toiminnasta heidän parissaan.

Opetussuunnitelman tasolla tavoitteena on suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden yhteisten vieraskielisten opetuksien ja harjoittelujen kehittäminen. Tavoitteena on tehdä näkyväksi kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden ulottuvuudet opetuksessa. Vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöä hyödynnetään osana kansainvälistä toimintaa.

Jatko-opintokelpoisuus

Koulutus oikeuttaa hakeutumaan korkeakoulutuksen toisen syklin opintoihin, joihin vaaditaan kolmen vuoden työkokemus korkeakoulutuksen ensimmäisen syklin opintojen jälkeen. Koulutukseen pääseminen päätetään vastaanottavassa korkeakoulussa. Ammattikorkeakoulutuksessa toisen syklin opinnot johtavat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK).

Opintojen rakenne

60 opintopistettä vuodessa. Koulutusohjelman opiskelijalla on hakea maksimissaan 30 opintopisteen opinto-oikeutta monialaisessa FramiPro- oppimisympäristössä, jossa opiskelijat ovat SeAMK:n eri koulutuksista. Opinnot toteutuvat pääasiallisesti erilaisina työelämäprojekteina ja hyväksi luetaan osaksi omaa koulutusta. Opiskelu FramiPro:ssa on mahdollista pääasiallisesti koulutuksen 3 lukuvuoden aikana.

Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset

Kaikki hoitotyön koulutusohjelman opinnot on oltava hyväksytysti tai numeerisesti arvioiden suoritettu mukaan lukien AHOT-järjestelmän kautta hyväksytyt tai numeerisesti arvioidut suoritukset.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Opiskelu on teoria- ja laboraatio-opintojen aikana pääasiallisesti päiväopetusta. Muina aikoina toteutuvista opinnoista tiedotetaan opiskelijoille. Opintojen ajallaan suorittaminen vaatii säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opetukseen sekä oppimistehtävien ajallaan tekemistä. Koulututukseen kuuluva ohjattu harjoittelu toteutuu opiskeltavan hoitotyön alueen luonteen mukaisesti esimerkiksi kolmityövuoroissa erilaisissa harjoittelu- ja oppimisympäristöissä kotimaassa ja osin ulkomailla. Teoria – ja laboraatio-opintoja sekä harjoitteluja voidaan suorittaa myös projekteissa ja hankkeissa.

Opiskelumenetelmät ovat pääasiassa opiskelijakeskeisiä ja monimuotoisia. Teoria- ja laboraatio-opetuksen lähiopetustunneille edellytetään osallistumista ja läsnäoloa. Opinnoista osa toteutuu itsenäisenä opiskeluna joko yksilötyönä tai pienryhmissä tai virtuaaliopintoina. Koulutuksen ajallaan suorittaminen edellyttää opiskelijalta lukuvuosittaisen opintojen suunnitelman noudattamista sekä säännöllistä lähiopetukseen osallistumista sekä tehtävien ajallaan suorittamista.

Yhteyshenkilöt

Koulutusohjelmapäällikkö

Raija Palo, GSM 040 830 3956, raija.palo(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja

Tellervo Pihlaja, GSM 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi

ECTS-/Kv-koordinaattori

Tiina Harju, GSM 040 680 7100, tiina.harju(at)seamk.fi