Sosiaalialan etiikka

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAET10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Martin, Eeva-Kaija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   1-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
SOSALA-2016   1-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä eettisen toiminnan perustan ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää yleiset eettiset periaatteet, sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän osaa nimetä ammattieettiset periaatteet sosionomin työssä sekä osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä. Opiskelija osaa selittää kansainväliset ihmisoikeussopimukset sekä sosiaali- ja terveysalan ammattieettiset ohjeet. Opiskelija osaa määritellä reflektion käsitteen, tulkita sen merkitystä sosiaalialan työssä. Hänellä on reflektion perusvalmiudet. Opiskelija osaa tunnistaa yksilöiden ainutkertaisuuden. Hän kykenee havaitsemaan arvoristiriitoja ja etsimään niihin ammattieettisiä ratkaisuja. Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tiedostaa tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta edistävän sekä huono-osaisuutta ehkäisevän toiminnan tärkeyden alueellisissa, kansallisissa ja globaaleissa ympäristöissä.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- etiikka, ihmiskäsitys, moraali ja arvot
- eettiset periaatteet
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
- reflektion merkitys sosiaalialan työssä
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Opiskelumateriaali

- Juujärvi S.& Myyry L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
- Arki, arvot, elämä, etiikka. Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet. 2013. www.talentia.fi.
- YK:n ihmisoikeussopimukset
- Muu tunneilla jaettava materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- lähiopetus, johon sisältyy luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset, tentti, sekä itsenäisesti kirjallisuuteen perehtymistä ja oppimistehtävän tekeminen

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5
Taso 5:
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida kriittisesti sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Opiskelija osoittaa ammattieettistä herkkyyttä ja kykenee tunnistamaan, määrittämään ja ratkaisemaan moraalis-eettisiä ilmiöitä yksilöiden ja yhteiskuntien tasoilla. Opiskelija osoittaa sitoutuneisuutta ja toimintavalmiutta erilaisissa eettisissä ja arvoperustaisissa kysymyksissä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää ja arvioida sosiaalialan eettisiä kysymyksiä. Hän tunnistaa ja tulkitsee sosiaalialan työn ja kestävän kehityksen sekä ihmisoikeussopimusten välisiä yhteyksiä. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja toimintatapojaan alan ammattilaisena.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa sosiaalialan eettisen toiminnan periaatteet ja haasteet. Hän tiedostaa sosiaalialan työn yhteiskunnallisen merkityksen sekä kestävän kehityksen ja ihmisoikeussopimusten vaikutuksia sosiaalialaan. Opiskelija osoittaa mielenkiintoa alan eettisiä kysymyksiä kohtaan.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu seuraavista osioista:
- tuntityöskentely ja oppimistehtävä 25%
- yksilötentti 75%

Harjoittelu

opintojaksoon ei kuulu harjoittelua

Takaisin