Svenska för arbetslivet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KMPRU |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Simon, Heli |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KUMU-2014   |
2-K   |
3.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
KUMU-2015   |
2-K   |
3.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KUMU-2016   |
2-K   |
3.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä jokapäiväisissä kielenkäyttötilanteissa ja työtehtävissä kirjallisesti ja suullisesti ruotsin kielellä. Hän osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa ja osaa käyttää alan perusterminologiaa. Hän osaa kehittää omaa kielitaitoaan työelämän vaatimusten mukaisesti.
Opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja omista taidoistaan.
Hän osaa myydä ja markkinoida osaamistansa ja palveluitansa sekä ylläpitää ja hoitaa asiakassuhteita. Hän osaa hoitaa asioita ja markkinoida tuotteitaan ja palvelujaan eri medioilla.
Opiskelija osaa kertoa alalle tyypillisistä tehtävistä/projekteista ja niiden toteuttamisesta ja osaa toimia sekä antaa neuvoja ja ohjeita työhön liittyvissä tilanteissa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 80 h, mistä kontaktiopetusta 36 h ja itsenäistä työskentelyä 42 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei vaadita.
Sisältö
henkilö- ja koulutustaustastaan kertominen, CV laatiminen,
omasta alasta ja oman alan osaamisesta kertominen,
toimeksiantojen hankkiminen ja/tai työpaikan haku
asiakastapaamiset, opastamiset ja asiakastilanteet
kirjallinen viestintä, esim. tarjoukset ja raportit
småprat, mielipiteen ilmaisut ja perustelut
puhelinviestintä ja sähköinen viestintä
Opiskelumateriaali
Opettajan kokoama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kuuntelut, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Arviointikriteerit
Arvosana 1:
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan ja hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja.
Tavallisimmissa ennakoitavissa kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa kuvata yksinkertaisesti tuotteita ja tuotantoprosesseja sekä ohjeistaa pääosin ymmärrettävästi alan toimijoita.
Tavallisimmissa ennakoitavissa kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa markkinoida ja myydä pääosin ymmärrettävästi omaa tai muiden toimijoiden osaamista sekä tuotteita ja tuotantoja eri viestintäympäristöissä.
Hän ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta sekä helpohkoa ammattialansa tekstiä. Ääntämisessä on havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arvosana 3:
Opiskelija osaa viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla kulttuurialan osaamisestansa ja hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontekteja.
Jokapäiväisissä kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa kuvata melko hyvin tuotteita tuotantoprosesseja sekä ohjeistaa alan toimijoita.
Jokapäiväisissä kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa melko hyvin myydä ja markkinoida omaa ja muiden toimijoiden osaamista sekä tuotteita ja tuotantoja eri viestintäympäristöissä.
Hän selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.
Arvosana 5:
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestansa ja hoitaa luontevasti kulttuurialan vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja.
Vaativissakin kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa kuvata sujuvasti tuotteita ja tuotantoprosesseja sekä ohjeistaa alan toimijoita.
Monipuolisissa ja vaativissakin kulttuurialan tilanteissa opiskelija osaa myydä ja markkinoida sujuvasti omaa ja muiden toimijoiden osaamista, tuotteita ja tuotantoja eri viestintäympäristöissä.
Hän on aktiivinen sekä selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä kirjallinen ja suullinen tentti.
Takaisin