Toiminnallisten ryhmien ohjaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSATO10
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Kohtamäki, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   2-S   4.0   2016-08-01   2016-12-31  
SOSALA-2016   2-S   4.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakkaita toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä hyödyntäen. Opiskelija tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän tuntee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa tunnistaa toiminnallisen ryhmätoiminnan tarpeita ja toimintamalleja. Hän tietää, miten toiminnallisen ryhmätoiminnan avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä sekä asiakasryhmän tavoitteiden esille tuomista. Opiskelija tietää sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet suomalaisessa ja kansainvälisessä kontekstissa. Hänellä on valmiudet innostaa asiakasryhmää tunnistamaan oma tapansa ilmentää toiminnallisuutta tai harrastuneisuutta, hankkimaan toiminnan vaatimat taidot ja muut resurssit sekä sitoutumaan yhteiseen toimintaan. Opiskelijalla on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia, josta luennot 40 tuntia, harjoitukset 40 tuntia, itsenäinen opiskelu 26 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Sisältö

- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- toiminnalliset ryhmämenetelmät ,sosionomin työssä: TTAP taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä
- musiikki, draama, liikunta, maalaus, askartelu
- erilaisten toiminnallisten ryhmämenetelmien hyödyntäminen sosiaalisen innostamisen näkökulmasta, esim.
bändi-, teatteri-, sirkus-, pop up –tapahtumat, tempaukset, tapahtumaorganisointi

Opiskelumateriaali

- Leskinen, E. 2009. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Taito. PS-kustannus.
- Kataja J., Jaakkola T. ja Liukkonen J. 2011: Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS- kustannus. Juva.
- Niemistö, R. 2007. (7.p) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia-kustannus

- Toseland, Ronald. W., Rivas, Robert. F. 2012. An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition. Pearson Education, Inc: Allyn & Bacon
- Kurki, Leena. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Malte-Colliard, Katri & Marjukka Lampo (toim.). Voimaa taiteesta - Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. Tutkivan teatterityön keskuksen julkaisu, Tampereen yliopisto, 2013. Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
- Levine Madori L., 2010. Therapeutic Thematic Arts Programming –menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. HAMKin julkaisuja 3/2010.
- Ruuskanen P., Savolainen K. ja Suonio M. (toim.) 2011. Toivo sosiaalisessa: Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. UNIpress:Kuopio.
- Muu opettajan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjaustilanteet
harjoitukset raportoidaan ja esitellään seminaarissa

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija osoittaa luovaa ja innovatiivista ongelmanratkaisutaitoa toiminnallisten ryhmien ohjaamisessa. Hän osaa analysoida, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija hallitsee sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida kriittisesti omia ryhmän ohjaustaitojaan ja toimintaansa ryhmässä. Hän kykenee joustavaan, järjestelmälliseen, luovaan ja aktiiviseen toiminnallisen ryhmän ohjaukseen. Opiskelijalla on valmiudet luoda ja kehittää asiakkaan osallisuutta tukevaa ammatillista vuorovaikutus- ja yhteistyösuhdetta toimiessaan eri sosiaalialan asiakkaiden toiminnallisten ryhmien ohjaajana.
Taso 3-4:
Taso 3-4:
Opiskelija osaa käyttää toiminnallisten ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Opiskelija tunnistaa ryhmädynamiikan lainalaisuuksia, toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteet sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Hän osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija toimii tavoitteellisesti monimutkaisissa ryhmätilanteissa. Hän tietää, miten toimia joustavasti, järjestelmällisesti, luovasti ja aktiivisesti toiminnallisen ryhmän ohjauksessa.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä toiminnallisen ryhmätyön menetelmiä sosiaalialan työssä. Hän tietää ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa toiminnallisten ryhmätoimintojen tarpeita ja toimintamalleja. Hän tunnistaa, miten tavoitteellinen toiminnallinen ryhmä tukee asiakasryhmän hyvinvointia, toimintakykyä ja itsensä toteuttamista, vahvistaa ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Opiskelija tunnistaa, miten toimia tilanteen mukaisesti erilaisissa toiminnallisten ryhmien ohjaamistilanteissa. Opiskelija tunnistaa sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita pääpiirteissään sekä suomalaisessa että kansainvälisessä yhteydessä. Opiskelija osaa ohjatusti edistää toiminnallisten ryhmien ryhmäprosessia niin, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu.

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alussa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen

Takaisin