Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KMPTHS |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 1.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Elenius, Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KUMU-2014   |
4-S   |
1.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
KUMU-2015   |
4-S   |
1.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
KUMU-2016   |
4-S   |
1.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
- opiskelija osaa eritellä aihettaan ja siihen liittyviä tiedontarpeita
- opiskelija osaa kuvailla tutkimus- tai kehittämisaihettaan käsitteillä ja hakusanoilla sekä jäsentää niitä hierarkkisesti
- opiskelija osaa nimetä oman alan keskeiset tutkimustiedon tuottajat
- opiskelija osaa käyttää kotimaisia ja kansainvälisiä oman ammattialan tutkimustiedonlähteitä (tietokannat ja verkkopalvelut)
- opiskelija osaa arvioida löytämäänsä tietoa
- opiskelija osaa käyttää tietoa eettisesti oikein
- opiskelija tuntee tiedonseurannan työkaluja ja osaa käyttää niitä
Opiskelijan työmäärä
Luennot, työpajat 8 h, itsenäinen opiskelu 18 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Tiedonhankinta 1
Suositus: Opiskelijalla on opinnäytetyön aihe
Sisältö
- Tiedonhankinta osana ammatillista sekä tutkimus- ja kehittämisosaamista
- Oman opinnäytetyön tiedonhankintaprosessi
- Oman alan keskeiset, myös kansainväliset tietokannat
- Tiedonlähteiden laadun arviointi
- SeAMKin kirjallisten töiden ohjeiden soveltaminen (lähdeluettelo)
- Tiedon seuranta
Opiskelumateriaali
- SeAMK Korkeakoulukirjaston verkkosivut http://kirjasto.seamk.fi
- SeAMKin kirjallisten töiden ohje
- Opettajan jakama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, harjoitukset
Arviointikriteerit
Kiitettävä (5):
- Opiskelija osaa eritellä tiedontarvettaan ja lähestyä sitä eri näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä aiheeseensa liittyviä käsitteitä ja jäsentää niitä monipuolisesti.
- Opiskelija osaa nimetä ja valita tiedontarpeeseen soveltuvia ammatillisia ja tutkimuksellisia tiedonlähteitä laajasti.
- Opiskelija osaa käyttää tietokantoja ja Internetiä sekä hyödyntää muita kulttuurialan tiedonlähteitä monipuolisesti ja soveltavasti. Opiskelija osaa arvioida hakutuloksia syvällisesti ja kriittisesti.
- Opiskelija osaa tulkita tietokantoja ja verkkosivuja sekä soveltaa tehtävissään SeAMKin kirjallisten töiden ohjetta laadukkaasti.
Hyvä (3-4):
- Opiskelija osaa eritellä tiedontarvettaan ja lähestyä sitä eri näkökulmista. Opiskelija osaa nimetä aiheeseensa liittyviä käsitteitä ja jäsentää niitä.
- Opiskelija osaa nimetä ja valita tiedontarpeeseen soveltuvia ammatillisia ja tutkimuksellisia tiedonlähteitä.
- Opiskelija osaa käyttää tietokantoja ja Internetiä sekä hyödyntää muita kulttuurialan tiedonlähteitä. Opiskelija osaa arvioida hakutuloksia.
- Opiskelija osaa tulkita tietokantoja ja verkkosivuja sekä soveltaa tehtävissään SeAMKin kirjallisten töiden ohjetta.
Tyydyttävä (1-2):
- Opiskelija osaa eritellä tiedontarvettaan. Opiskelija osaa nimetä aiheeseensa liittyviä keskeisimpiä käsitteitä.
- Opiskelija osaa nimetä soveltuvia ammatillisia tiedonlähteitä.
- Opiskelija osaa käyttää tietokantoja ja Internetiä. Opiskelija osaa arvioida hakutuloksia.
- Opiskelija osaa tulkita tietokantoja ja verkkosivuja sekä soveltaa tehtävissään SeAMKin kirjallisten töiden ohjetta perusasioiden osalta.
Arviointimenetelmät
työpajatyöskentely, itsenäinen harjoitustehtävä
Takaisin