Käyttäjälähtöinen kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSATK20 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintojaksot Projektitoiminnan perusteet sekä Sosiaalialan tutkimusmenetelmät
Sisältö
- käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Opiskelumateriaali
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
- Osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- Osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Taso 3-4:
- Osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- Osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Taso 1-2:
- Tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- Osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean
- Tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja
- Osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen
Takaisin