Opiskelija perehtyy konstruktivistisen teorian mukaiseen oppimiseen ja harjoittelee yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä.
Opiskelija hankkii valmiuksia työntekijöiden ohjaamiseen ja opettamiseen osana työssä ja työyhteisössä tapahtuvaa oppimista ja toiminnan kehittämistä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: ymmärtää työssä oppimisen merkityksen osana kehittymistä, osaa käyttää aikuisen oppimisen ja ohjaamisen menetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Konstruktivistinen oppimisen teoria; työssä ja työyhteisössä oppiminen ja kehittyminen; yhteistoiminnalliset ja luovat menetelmät aikuisen oppimisessa; elinikäinen /jatkuva oppiminen ja kehittyminen.
Opiskelumateriaali
Repo-Kaarento, S. 2007. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä; Kokemuksellinen oppiminen.
Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa-tietoa, taitoa ja työkaluja. Edita, Prima Oy, Helsinki.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, opetusharjoitukset: opetustilanteen suunnittelu, toteutus johtamisen ja laadunhallinnan teemoista omalle opiskelijaryhmälle.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Arvosana (hyväksytty/hylätty) muodostuu opetus- /ohjaustilanteen suunnittelusta, toteutuksesta ja vertaisarvioinnista.