Tutkimus- ja kehittämistoiminta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KC31TY112
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Huhtamäki, Pauli
Opettajatiimi: Junell, Pasi ; Tarhala, Lasse
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
YTEKNO-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa empiirisen tutkimuksen ja työelämälähtöisen kehitystoiminnan prosessit ja niiden vaiheet. Opiskelija osaa valita tutkimukseensa ja kehitystyöhönsä sopivat menetelmät ja osaa laatia laadukkaan suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää lähdekritiikkiä kerätessään aineistoa tutkimukseensa/kehitystyöhönsä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee toteuttamaan laatimansa opinnäytetyösuunnitelman.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h, josta työjärjestykseen merkittyä opiskelua 30 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tutkimus ja kehitystoiminnan määrittely OECD:n Frascati manuaalin mukaisesti perustutkimukseen, soveltavaan tutkimukseen ja kokeelliseen kehittämistoimintaan. Vaihtoehtoisten tutkimusstrategioiden arviointi ja kohteen mukaisen tutkimusmenetelmän valitseminen. Tiedonhankinta ja tiedon luonne. Tutkimussuunnitelman laatiminen. Mallin rakentaminen kokeellisen tiedon pohjalta.

Opiskelumateriaali

- Opettajan luentoaineisto
- Hirsijärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20 p. Helsinki: Tammi
- Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. 9p. Helsinki: Edita Publishing Oy
- Ylemmän AMK-tutkinnon (YAMK) opinnäytetyöohje 2015. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. (WWW-dokumentti). Saatavana: http://intra.seamk.fi/loader.aspx?id=59bf8f55-7a0a-43a5-9951-11c95535a353

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyöt, seminaarit

Arviointikriteerit

Hyväksytty: Opiskelija ymmärtää oikean tutkimusotteen tärkeyden opinnäytetyönsä pohjaksi ja tunnistaa keskeisimpien menetelmien pääpiirteet ja näihin liittyvät käsitteet. Opiskelija on tuottanut valitsemastaan aiheesta hyväksyttävän tutkimussuunnitelman ja on esitellyt sen seminaarissa. Lisäksi opiskelija on aktiivisesti osallistunut tiedonhankinnan ja opinnäytetyön raportoinnin opetustapahtumiin.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, hyväksytyt harjoitustyöt ja tutkimussuunnitelma. Asteikolla hyväksytty/hylätty.

Takaisin