Hoitotyön teoreettiset perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B002 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Majasaari, Hilkka |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee hoitotyön historiallisen kehityksen ja perehtyy terveyden edistämisen ja hoitamisen keskeisiin käsitteisiin, teoreettisiin lähtökohtiin sekä hoitotyön periaatteisiin. Opiskelija osaa kohdata vanhuksen erilaisissa elämäntilanteissa ja tiedostaa hoidollisen auttamissuhteen tavoitteet, tarvittavan hoitotyön tietoperustan ja peruslähtökohdat, joille hän rakentaa persoonallisia auttamis- ja vuorovaikutustaitojaan. opiskelija pohtii syvällisesti ihmisen ja ympäristön suhdetta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan omaksuessaan hoitotyön keskeistä tietoperustaa ja eettisiä periaatteita oman toimintansa perustaksi. Opiskelija oppii hankkimaan ja soveltamaan hoitotyön tutkittua tietoa kriittisesti käytännön vanhustyöhön. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön keskeisiä englanninkielisiä käsitteitä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Hoitotyön ja hoitotieteen kehitysvaiheet.
Hoitotyön filosofiset, eettiset ja tieteelliset lähtökohdat ja paradigmakäsitteet.
Hoitamisen ihmiskäsitys, hoitotyön periaatteet, terveyskulttuuri ja terveyden edistäminen,
Hoitotyön osaamisvaatimukset, -roolit ja hoitajan identiteetti; laki potilaan asemasta ja oikeuksista.
Terveyden ja sairauden sykli perheessä.
Auttamissuhteen tavoitteet, hoitosuunnitelma ja kirjaaminen
Opiskelumateriaali
Bomar, P. J. 2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to the Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia.
Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede.WSOY. Helsinki. (sov. osin)
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2009. Hoida ja kirjaa. Tammi, Helsinki. (sov. osin) Pietilä, A-M. 2010 (toim.) terveyden edistäminen-teoriasta toimintaan. WSOY, Helsinki. (sov. osin)
Luentomateriaali ja muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Vuorovaikutukselliset menetelmät yksilö- ja ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, koe. ( numeerinen arviointi 1-5)
Takaisin