Hoitotyön teoreettiset perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11B002
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Majasaari, Hilkka
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee hoitotyön historiallisen kehityksen ja perehtyy terveyden edistämisen ja hoitamisen keskeisiin käsitteisiin, teoreettisiin lähtökohtiin sekä hoitotyön periaatteisiin. Opiskelija osaa kohdata vanhuksen erilaisissa elämäntilanteissa ja tiedostaa hoidollisen auttamissuhteen tavoitteet, tarvittavan hoitotyön tietoperustan ja peruslähtökohdat, joille hän rakentaa persoonallisia auttamis- ja vuorovaikutustaitojaan. opiskelija pohtii syvällisesti ihmisen ja ympäristön suhdetta terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan omaksuessaan hoitotyön keskeistä tietoperustaa ja eettisiä periaatteita oman toimintansa perustaksi. Opiskelija oppii hankkimaan ja soveltamaan hoitotyön tutkittua tietoa kriittisesti käytännön vanhustyöhön. Opiskelija osaa käyttää hoitotyön keskeisiä englanninkielisiä käsitteitä.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Hoitotyön ja hoitotieteen kehitysvaiheet.
Hoitotyön filosofiset, eettiset ja tieteelliset lähtökohdat ja paradigmakäsitteet.
Hoitamisen ihmiskäsitys, hoitotyön periaatteet, terveyskulttuuri ja terveyden edistäminen,
Hoitotyön osaamisvaatimukset, -roolit ja hoitajan identiteetti; laki potilaan asemasta ja oikeuksista.
Terveyden ja sairauden sykli perheessä.
Auttamissuhteen tavoitteet, hoitosuunnitelma ja kirjaaminen

Opiskelumateriaali

Bomar, P. J. 2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to the Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia.
Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede.WSOY. Helsinki. (sov. osin)
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2009. Hoida ja kirjaa. Tammi, Helsinki. (sov. osin) Pietilä, A-M. 2010 (toim.) terveyden edistäminen-teoriasta toimintaan. WSOY, Helsinki. (sov. osin)
Luentomateriaali ja muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Vuorovaikutukselliset menetelmät yksilö- ja ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, koe. ( numeerinen arviointi 1-5)

Takaisin