Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää ihmiseen ja hänen toimintaympäristöönsä vaikuttavia ympäristötekijöitä, tuotantotoiminnan ja ympäristön välisiä suhteita sekä tuotannon vaikutuksia ympäristöön niin paikallisella, alueellisella kuin maailmanlaajuisellakin tasolla. Opiskelija osaa arvioida yksityisen kulutuksen ja tuotantotoiminnan haitallista vaikutusta ympäristöön. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelijalla osaa soveltaa tietoa kuluttajakäyttäytymisestä markkinoinnin päätöksenteossa.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 160 t
- kontaktiopetus 70 h
- itsenäinen työskentely 90 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- Ympäristökäsitteet ja kestävä kehitys
- Uusiutuvat ja uusiutumattomat luonnonvarat; käyttö ja käytön vaikutukset
- Jätehuolto ja kierrätys
- Suomalainen kulutusyhteiskunta
- Tarpeet, motiivit, arvot, asenteet ja elämäntyylit
- Kuluttajan käyttäytyminen yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- Kuluttajan osto- ja päätöksentekoprosessi
Opiskelumateriaali
- Luentomateriaalit
- Muut luennoitsijoiden ilmoittamat materiaalit
Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut vaaditut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelijalla on erinomaiset perustiedot ihmiseen ja hänen toimintaympäristöönsä vaikuttavista ympäristötekijöistä, tuotantotoiminnan ja ympäristön välisistä suhteista sekä tuotannon vaikutuksista ympäristöönsä niin paikallisella, alueellisella kuin maailmanlaajuisellakin tasolla. Opiskelijalla on tietämys keinoista, joilla ihmisen ja tuotantotoiminnan haitallista vaikutusta ympäristöön pyritään vähentämään. Opiskelija ymmärtää kulutuksen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija omaa erinomaiset valmiudet soveltaa tietoa kulutuskäyttäytymisestä markkinoinnin päätöksenteossa.
Hyvä (4-3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelijalla on hyvät perustiedot ihmiseen ja hänen toimintaympäristöönsä vaikuttavista ympäristötekijöistä, tuotantotoiminnan ja ympäristön välisistä suhteista sekä tuotannon vaikutuksista ympäristöönsä niin paikallisella, alueellisella kuin maailmanlaajuisellakin tasolla. Opiskelija on tietoinen keinoista, joilla ihmisen ja tuotantotoiminnan haitallista vaikutusta ympäristöön pyritään vähentämään. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija omaa valmiuden soveltaa tietoa kulutuskäyttäytymisestä markkinoinnin päätöksenteossa.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija omaa tyydyttävät perustiedot ihmiseen ja hänen toimintaympäristöönsä vaikuttavista ympäristötekijöistä, tuotantotoiminnan ja ympäristön välisistä suhteista sekä tuotannon vaikutuksista ympäristöönsä niin paikallisella, alueellisella kuin maailmanlaajuisellakin tasolla. Opiskelija tietää joitain keinoja, joilla ihmisen ja tuotantotoiminnan haitallista vaikutusta ympäristöön pyritään vähentämään. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.