Matkailun kokonaisvaltainen tuotekehitys

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: LTVAML104
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Janhunen, Jenny
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun koko-naisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympä-ristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella, toteuttaa ja arvioida mat-kailutuotteita ja -palveluita itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135h, mistä työjärjestyksessä olevaa opiskelua 25h ja itsenäistä opiskelua 110h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Matkailu globaalina ilmiönä
Kestävä maaseudun matkailu

Sisältö

Matkailutuotteet ja -palvelut, elämykset
Matkailun kokonaisvaltainen tuote-ja palvelukehitysprosessi, asiakaslähtöisyys ja yhteiskehittely
Matkailupalvelujen hinnoittelun perusteet
Tulevaisuuden trendit ja monialaisuus osana matkailun tuotekehitystä

Opiskelumateriaali

Boxberg, M. & Komppula, R. (2002). Matkailuyrityksen tuotekehitys. Edita.
García-Rosell, J-C., Kylänen, M., Pitkänen, K., Tekoniemi-Selkälä, T. & Vanhala, A. (2010). Matkalun tuotekehittäjän käsikirja. Luettavissa: http://matkailu.luc.fi/Tuotekehitys/Etusivu.iw3
García-Rosell, Haanpää, Kylänen & Markuksela 2007: From Firms to Extended Markets: A Cultural Approach to Tourism Product Development. Tourism – An Interdisciplinary Journal, 55(4), 445-459. Luettavissa: http://hrcak.srce.hr/file/38859
Kalliomäki, A. Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Tarssanen, S. (toim.) (2009). Elämystuottajan käsikirja. Lapin elämysteollisuuden osaamis-keskus (LEO). Rovaniemi: Sevenprint.
Veijola, S. (2013). Matkailututkimuksen lukukirja. Porvoo: Bookwell.
Muu kirjallisuus, raportit, tutkimukset ja julkaisut, artikkelit (ilmoitetaan jakson alussa)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot
Asiantuntijaluennot ja työpajat (case-esimerkit & harjoitukset)
Verkko-opiskelu

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella, toteuttaa ja arvioida matkailutuotteita ja -palveluita itsenäisesti. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida tulevaisuuden me-gatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojak-soon. Opiskelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kulut-tamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuotekehitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella, toteuttaa ja arvioida matkailutuotteita ja -palveluita itsenäisesti. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkai-luyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opis-kelija osaa määritellä matkailutuotteiden, -palveluiden ja -elämysten tuottamisen ja kuluttamisen prosessit ja niiden keskinäisen suhteen. Opiskelija ymmärtää matkailun kokonaisvaltaisen tuoteke-hitysprosessin, sen eri vaiheet ja jatkuvuuden asiakas- ja toimintaympäristölähtöisesti. Opiskelija osaa ideoida, suunnitella, hinnoitella, toteuttaa ja arvioida matkailutuotteita ja -palveluita itsenäises-ti. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida tulevaisuuden megatrendejä ja trendejä matkailuyrityksen ennakoivan tuotekehitysprosessien tueksi.

Harjoittelu

ei kuulu

Takaisin