Terveys hoitotieteessä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG09AIHE120 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.5 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Majasaari, Hilkka |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
OPPIMISEN TAIDOT, INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija osaa oppia itsenäisesti ja yhdessä omassa ryhmässä sekä osaa jakaa oppimaansa omassa ryhmässä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä tutkittua tietoa eri ikäisen terveyden edistämisessä.
EETTINEN OSAAMINEN, HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa arvioida omia arvolähtökohtiaan, tunnistaa ihmiskäsityksen ja oman alan arvoperustan sekä ammattieettisten periaatteiden merkityksen terveyden edistämisessä.
TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN, KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa kuvata terveys -käsitteen merkityksen hoitamisen kokonaisuudessa yhtenä omaa toimintaa ohjaavana käsitteenä. Opiskelija osaa tunnistaa eri ikäisen yksilön ja perheen terveyteen sekä terveelliseen ympäristöön vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä terveysohjelmia asiakkaan terveyden edistämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Ihminen, terveys ja ympäristö hoitotyössä. Eri ikäisen ihmisen ja perheen kehitysvaiheet ja terveys. Terveyden ja sairauden vaiheiden sykli perheessä. Terveyden moniulotteisuus sekä terveyteen liittyvät sisäiset ja ulkoiset tekijät. Asiakkaan kohtaaminen terveyden edistämisessä. Hoitotyön päätöksenteko terveyden edistämisessä. Kansalliset ja ja kansainväliset terveyden edistämisen haasteet perheiden asuin- ja elinympäristöissä.
Opiskelumateriaali
Erikson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindstöm, U.Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2007. Hoitotiede. WSOY, Helsinki. (sov.osin).;
Pietilä, A.-M. 2010. (toim.). Terveyden edistäminen - teorioista toimintaan. WSOYpro OY. (sov.osin).;
Åstedt-Kurki, P., Jussila, A.-M., Koponen, L., Lehto,P., Maijala, H., Paavilainen, R. & Potinkara, H. 2008. Kohti perheen hyvää hoitamista. WSOY., Helsinki. (sov.osin).;
Bomar, P.J.2004. Promoting Health in Families. Applying Family Research and Theory to Nursing Practice. Third edition. Sauders, Philadelphia. (soveltuvin osin).
Ajankohtainen opiskelumateriaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, yksilölliset oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät/ kokoava koe.
Lisätietoja
T&K- opintopisteitä 1 op
Takaisin