Toimintatutkimus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11B017
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Palomäki, Sirkka-Liisa
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa yhdistää käytäntöä ja tutkimusta vanhustyön ja työyhteisöjen kehittämisessä. Hän osaa lähestyä kehittämistä vuorovaikutuksellisena tutkimus- ja kehittämisprosessina ja asettaa sille toteuttamiskelpoisen ja eettisesti perustellun kysymyksen / tehtävän. Opiskelija tunnistaa toimintatutkimuksellisia lähestymistapoja ja osaa käyttää joitain kehittämismenetelmiä. Hän kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Toimintatutkimuksen idea, kehittämistehtävän asettaminen. Toimintatutkimuksen lähestymistavat, prosessi, menetelmät ja aineistot. Kehittämisen arviointi, johtopäätösten raportointi. Toimintatutkimuksen soveltamismahdollisuudet vanhustyön kehittämiseen.
(sisällöstä on 2 op T&K:ta)

Opiskelumateriaali

Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon- Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.
Heikkilä, A. & Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen- avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. (sov. osin) Toikko, T. & Rantanen, T. 2010. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Näkökulmia kehittämisprosessiin. (sov. osin) osallistamiseen ja tiedontuotantoon (sov. osin)

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, Koe (numeraalinen arviointi 1-5)

Takaisin