Toimintatutkimus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B017 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Palomäki, Sirkka-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa yhdistää käytäntöä ja tutkimusta vanhustyön ja työyhteisöjen kehittämisessä. Hän osaa lähestyä kehittämistä vuorovaikutuksellisena tutkimus- ja kehittämisprosessina ja asettaa sille toteuttamiskelpoisen ja eettisesti perustellun kysymyksen / tehtävän. Opiskelija tunnistaa toimintatutkimuksellisia lähestymistapoja ja osaa käyttää joitain kehittämismenetelmiä. Hän kykenee analysoimaan toiminnallisesta prosessista eri menetelmin tuotettua tietoa ja pystyy perustelemaan, arvioimaan ja raportoimaan prosessin, tutkimuksellisuuden ja kehittämisehdotukset.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Toimintatutkimuksen idea, kehittämistehtävän asettaminen. Toimintatutkimuksen lähestymistavat, prosessi, menetelmät ja aineistot. Kehittämisen arviointi, johtopäätösten raportointi. Toimintatutkimuksen soveltamismahdollisuudet vanhustyön kehittämiseen.
(sisällöstä on 2 op T&K:ta)
Opiskelumateriaali
Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon- Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat.
Heikkilä, A. & Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen- avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. (sov. osin) Toikko, T. & Rantanen, T. 2010. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Näkökulmia kehittämisprosessiin. (sov. osin) osallistamiseen ja tiedontuotantoon (sov. osin)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, Koe (numeraalinen arviointi 1-5)
Takaisin