Osallisuus ja syrjäytymisriskit nuoruusiässä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08CHO1310 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Vastuuopettaja: | Niinimäki, Asta |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
8.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
8.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia ja sitä tukevia tekijöitä. Opiskelija osaa jäsentää nuoren toimintakykyä ja osallisuutta haastavia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnallisen tason mekanismeja (syrjäytymisriskit). Opiskelija osaa tarkastella omien arvojensa ja asenteidensa yhteyksiä ammatilliseen toimintaan ja niiden merkityksiä nuorten parissa tehtävässä työssä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 40 h
- työpajatyöskentely 168 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.
Sisältö
- Nuoruutta ja syrjäytymistä kuvaavat teoriat
- Nuoren kasvuun ja kehitykseen vaikuttavat tekijät
- Perhe ja muu lähiyhteisö nuoren kasvuympäristönä
- Nuorisokulttuurit
- Nuoren osallisuuden kokemuksia tukevat ja heikentävät mekanismit
- Opiskeluun ja työllistymiseen liittyvät erityiskysymykset
- Lastensuojelulliset tuen tarpeet
Opiskelumateriaali
- Notkola V. Pitkänen S., Tuusa M., Ala-Kauhaluoma M., Harkko J., Korkeamäki J., Lehikoinen T., Lehtoranta P. & Puumalainen J.2013. Nuorten syrjäytyminen – tietoa, toimintaa ja tuloksia?Sivut 55-173.
http://web.eduskunta.fi/dman/Document.phx?documentId=jz32213140909180&cmd=download
- Reivinen, J. & Vähäkylä, L.2013. Ketä kiinnostaa? -lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen.
- Aaltonen, M. Ojala, T. Vinhunen, R. & Vilen, M.2003. Nuoren aika.
- Lauhila, H. & Tuuttila, L.2014.Verkko nuorisotyössä.Nuorisotyö verkossa.
- Dunne, A., Golubeva, M., James, M., Murphy, M. & Ulicna, D.2014.Working with young people: the value of youth work in the European Union.
http://ec.europa.eu/youth/library/study/youth-work-report_en.pdf
- Siltala, J.2013.Nuoriso. Mainettaan parempi?
- Soisalo, R.2012.Särkyvä mieli. Lasten ja nuorten psyykkinen oireilu. Sivut 169-230 ja 277-336.
- Manninen, M.2013.Koulukotiin sijoitettujen nuorten psykiatrinen oirekuva ja ennuste.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110461/URN_ISBN_978-952-245-968-8.pdf?sequence=1
- Salasuo, M.2012.Katukulttuuri.Nuorisoesiintymiä 2000-luvun Suomessa.
- Barkman, J., Kiili, J., Nikkanen, M., Oranen, M., Tervo. J. & Vario, P.2012. ”Suojele unelmia, vaali toivoa” Nuorten suositukset lastensuojelun ja sijaishuollon laadun kehittämiseksi.http://www.lapsiasia.fi/c/document_library/get_file?folderId=5535297&name=DLFE-22613.pdf
- Puuronen, A.2014. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – näkökulmia käytännön työstä.
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
- Gretschel, A., Paakkunainen A-M. & Suurpää, L.(toim.)2014.Nuorisotakuun arki ja politiikka.
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/nuorisotakuun_arki_ja_politiikka.pdf
Lisäksi muu opettajan opintojaksolla jakama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely: luennot, lukupiirit, opintokäynnit, vieraílevat luennoitsijat, pienryhmätyöskentely, dokumenttianalyysit. Ennakko-oppimistehtävä.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä nuoren toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen sekä syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan, asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa tarkastella nuoren osallisuus- ja syrjäytymistematiikkaa eri ilmiötasoilla (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunta). Opiskelija osaa jäsentää näiden ilmiöiden syy- ja merkitysyhteyksiä. Hän osaa pohtia reflektiivisesti omia arvojaan, asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti nuoren toimintakykyyn, sosiaaliseen osallisuuteen ja syrjäytymisriskeihin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla nuoren osallisuuden/osattomuuden kokemusten merkityksiä. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida/pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa nuoriin ja nuorten syrjäytymiseen. Opiskelija tarkastelee ja arvioi omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu ennakkotehtävästä 25%, ryhmätuotoksesta 20% ja tentistä 30%.
Takaisin